In 2020 leren leerlingen voornamelijk individueel en zelfstandig en veel minder klassikaal. Ict speelt hierbij een grote rol. Dat dacht desgevraagd bijna 80 procent van de Nederlanders in 2004. Klopt dit?
Het Sociaal en Cultueel Planbureau vroeg in 2004 aan een representatieve groep mensen hoe het er in 2020 voor zou staan met Nederland op het gebied van zorg, veiligheid en ook onderwijs. Bijna 80 procent van de Nederlanders dacht toen dat leerlingen in 2020 voornamelijk individueel en zelfstandig zouden leren en veel minder klassikaal. Ict zou hierbij een grote rol spelen.
RTL Nieuws vroeg Jan van Tartwijk, hoogleraar onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht hiernaar. Volgens hem is het grootste deel van de lessen nog steeds klassikaal. Wel is er een aantal scholen die zich in de afgelopen jaren meer zijn gaan richten op individueel onderwijs met behulp van technologie.
Geschiedenisdocent op een Utrechtse middelbare school Jelmer Everts gelooft dat interactie tussen leerling en leraar het belangrijkste is in het onderwijs. Everts, tevens bestuurslid bij de Algemene Onderwijsbond en auteur van boeken over onderwijs, heeft het onderwijs sinds zijn beginjaren als docent niet wezenlijk zien veranderen. Technologie is wel een groter onderdeel gaan uitmaken van zijn lessen, maar de mix van klassikaal en zelfstandig werken is nog steeds de basis.
Nederland kent sinds 2004 een aantal scholen die nieuwe concepten hebben neergezet, waar ouders en leerlingen enthousiast over zijn. Niet alle nieuwe onderwijsvormen zijn van de grond gekomen, denk aan de SteveJobsscholen, waar leerlingen alleen maar op de iPad werkten. Het lijkt erop dat klassikaal onderwijs, zelfstandig leren en met leerlingen opdrachten maken de beste ingrediënten vormen voor goed en innovatief onderwijs. Met behulp van ict.
Door: Nationale Onderwijsgids
Bron: RTL Nieuws
Er mist een n bij het woord zie(n): Everts, tevens bestuurslid bij de Algemene Onderwijsbond en auteur van boeken over onderwijs, heeft het onderwijs sinds zijn beginjaren als docent niet wezenlijk ZIE veranderen.