De 29e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd is van start gegaan. Dit jaar organiseerden 3239 scholen een schoolwedstrijd. In totaal deden 177.895 kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland mee als voorlezer of luisteraar. Elke school heeft zijn beste voorlezer, de schoolkampioen, aangemeld voor de volgende ronde om de strijd aan te gaan met de andere schoolkampioenen. Dit meldt Stichting Lezen.
De 3239 voorleeskampioenen van de scholen gaan de komende maanden door in de vervolgrondes. Eerst zullen zij het opnemen tegen voorleestalenten uit hun regio. Daarna wordt in elke provincie een voorleeskampioen gekozen. De provincie Noord-Brabant telt net als voorgaande jaren de meeste schoolkampioenen; er zijn maar liefst 601 kinderen uit die provincie aangemeld voor de vervolgrondes. Ook Gelderland (449) en Zuid-Holland (442) leveren veel kandidaten.
De organisatie van de lokale, regionale en provinciale finales ligt bij de bibliotheken en de Provinciale Ondersteuningsinstellingen (POI).
Landelijke finale
Op 25 mei nemen de twaalf provinciale winnaars het tegen elkaar op in de landelijke finale, in TivoliVredenburg (Utrecht). Een jury bestaande uit prominente kinderboekliefhebbers, waaronder de nieuwe Kinderboekenambassadeur die in april bekend wordt gemaakt, bepaalt dan wie zich De Nationale Voorleeskampioen 2022 mag noemen. De winnaar wordt ook Kinderboekendirecteur van het Kinderboekenmuseum in Den Haag.
Roald Dahl
De boeken uit de serie Dagboek van een muts van Rachel Renée Russell zijn net als vorig jaar het meest voorgelezen (gekozen door 126 schoolkampioenen). De series De waanzinnige boomhut (96 keer) en Het leven van een loser (93 keer) volgden. Roald Dahl is de meest voorgelezen auteur; maar liefst 233 leerlingen lazen voor uit een van zijn boeken. De Nederlandse schrijver Tosca Menten werd door 177 schoolkampioenen voorgelezen tijdens de schoolrondes.
Digitale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd laten zien dat (voor)lezen niet alleen leuk, maar vooral ook erg belangrijk is. Alix Wassing, projectleider van De Nationale Voorleeswedstrijd: "Ook dit jaar moeten veel bibliotheken een digitale Voorleeswedstrijd organiseren. Dat maakt het misschien minder spannend, maar we vinden het belangrijk dat leesbevordering door blijft gaan. Met De Nationale Voorleeswedstrijd hopen we een impuls te kunnen geven aan het stimuleren van (voor)leesplezier."
Door: Nationale Onderwijsgids