De leerlingen van groep 7/8 van de Christelijke Basisschool (CBS) Ichthus te Lelystad zijn allemaal geslaagd voor het VVN Verkeersexamen. Het theoretische gedeelte van het examen werd digitaal afgenomen. “En dat is voor veel kinderen echt een pré”, aldus Tim Grovenstein. Dat meldt Veilig Verkeer Nederland.
Docent Tim Grovenstein is trots op zijn leerlingen van de combinatiegroep 7/8. “Ze hebben ontzettend hun best gedaan”, blikt de leraar terug. “Het praktische gedeelte haalden alle leerlingen in één keer, het theoretisch deel moesten een paar kinderen herkansen. Mijn hele klas heeft inmiddels het felbegeerde diploma op zak.”
Voorbereiding
CBS Ichthus ziet verkeer als een van de speerpunten van school. Tim: “Zolang ik me kan heugen staat het onderwerp verkeer en het VVN Verkeersexamen bij ons op het programma. En dat is ook belangrijk: het merendeel van de leerlingen zal straks naar een middelbare school gaan die aan de andere kant van Lelystad ligt. Ze krijgen dan te maken met verschillende drukke wegen en lastige verkeerssituaties. Daar willen we onze scholieren op voorbereiden. En we hebben geluk; Klaas Lamminga, onze oud-directeur en vrijwilliger bij Veilig Verkeer Nederland, helpt ons. Hij geeft de leerlingen verkeersles en bereidt ze voor op het VVN Verkeersexamen. Klaas is heel bevlogen en gebruikt tijdens zijn lessen zelfs foto’s met verkeerssituaties uit de wijk.”
Interactief examen
De basisschool in Lelystad werkt zoals veel scholen steeds meer digitaal. Tim: “Het digitaal afnemen van het VVN theoretische Verkeersexamen is dan ook helemaal van deze tijd. En het kent veel voordelen: het examen is interactief, met veel foto’s en filmpjes, waardoor de vraagstelling duidelijk is. En dat is, zeker op onze school waar we te maken hebben met kinderen met verschillende achtergronden, heel fijn. De Nederlandse taal is vaak niet hun sterkste punt. Dat ze de vragen visueel gepresenteerd krijgen, is dus een enorm voordeel. Trouwens, dat geldt ook voor leerlingen die niet zo goed zijn in begrijpend lezen of dyslectisch zijn.”
Vragen
Het afnemen van een digitaal examen ten opzichte van een schriftelijk examen heeft voor meester Tim zelf ook voordelen. Immers, de leraar ziet gelijk de resultaten van de gemaakte test. “Klaas en ik konden direct zien met welke vragen de leerlingen moeite hadden. Deze vragen hebben we dezelfde dag nog uitgebreid behandeld. Met als resultaat dat de vijf kinderen die een paar weken later de test moesten herkansen, nu wel alle vragen goed hadden.”
De leerlingen van groep 7/8 hebben eind maart het theoretische examen behaald. Twee maanden later slaagde ieder kind met vlag en wimpel voor het praktijkexamen. De diploma’s zijn inmiddels uitgereikt. Tim: “Ik heb er een speciaal moment van gemaakt, een klein feestje. Eén voor één heb ik ze naar voren geroepen. Aan Klaas natuurlijk de eer om het diploma aan de leerlingen te overhandigen."
'Examen is spannend'
Een toets maken is altijd een beetje spannend. Hoe vonden de leerlingen het om het VVN theoretische Verkeersexamen te maken? “Basisschoolleerlingen zijn het maken van toetsen gewend”, legt Tim uit. “Natuurlijk is het een beetje spannend, maar heb het leuk en luchtig gehouden. Ik zeg er ook altijd bij: als je later een scootertje wilt hebben, zal je ook examen moeten doen. Heb je dit examen gehaald, dan zitten die antwoorden alvast in je hoofd. Je kunt dit diploma niet meenemen, maar die kennis komt je hele leven van pas.”
Wegwijs worden in het verkeer
Vanaf groep 7/8 gaan kinderen steeds vaker zelfstandig fietsen. Ze leggen dan ook grotere afstanden af. Het VVN Verkeersexamen helpt kinderen wegwijs te worden in het verkeer. Met de oefenexamens van VVN kan er alvast geoefend worden. Het VVN theoretisch Verkeersexamen toetst of de leerlingen de verkeerskennis beheersen. Of de leerlingen de kennis kunnen toepassen en veilig gedrag vertonen in het echte verkeer, wordt getoetst tijdens het VVN praktisch Verkeersexamen.
Door: Nationale Onderwijsgids