Volgens een onderzoek van de VOO zijn leerlingen en leerkrachten op basisscholen ontevreden over het continurooster. In het onderzoek waren medezeggenschapsraden ondervraagd, waarbij 70 procent vond dat leerlingen te weinig tijd krijgen om te eten en 35 procent vond de pauzes te kort voor leraren. Deze komen onvoldoende tot rust en moeten vaak de beslissing maken tussen en of een toiletbezoek. Dit meldt VOO.
NOG
Continurooster zorgt voor problemen bij leerlingen en leraren
-219 MR-leden werden door middel van een vragenlijst ondervraagd. De VOO stuurde deze uit na een publicatie in de NRC genaamd “Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag kinderen”.
Hier beargumenteerde een docent Voeding en Diëtiek dat het continurooster op basisscholen slecht is voor het eetgedrag van kinderen. Met dit rooster moeten leerlingen tijdens de middagpauze op school blijven. Tijdens deze periode is de school ook verantwoordelijk voor alle leerlingen, wat uitgevoerd wordt door het onderwijspersoneel.
Als reactie hierop zei (voormalig ) minister Wiersma dat scholen en ouders in de MR in gesprek moeten gaan of pauze ook bestempeld moet worden als onderwijstijd. Op deze manier gelooft hij dat het onderwijs met een passende oplossing kan komen. Om deze reden is de VOO het onderzoek “Telt de pauze op uw school mee als onderwijstijd?” gestart.
80 procent van de deelnemers meldt dat hun school gebruikmaakt van een continurooster. Bij 34 procent wordt de pauze bestempeld als onderwijstijd, bij 43 procent niet en 23 procent van de MR-leden wist niet het antwoord. Bij de 34 procent heeft de helft van de MR-leden ingestemd met de beslissing.
Veel MR-leden weten niet genoeg over hun rechten wat betreft de invoering van het continurooster. Wel krijgen de leden veel zorgelijke signalen over de korte pauzetijd van ouders en leerkrachten. Hieruit blijkt dat er een duidelijk gesprek tussen MR en schoolleiders moet komen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Marian van Reesch