Maandag zijn alle schoolvakanties in Nederland weer voorbij. Kinderen in regio Noord, de laatste nog vakantievierende regio van Nederland moeten dan ook weer naar school. Duidelijk is dat basisscholen dit schooljaar volop zullen inzetten op rekenen en taal, waarvan het niveau volgens de Onderwijsraad zorgwekkend is en verbeterd moet worden. Maar de tijd van domweg lesstof stampen aan tafeltjes is achterhaald, zegt Vincent van der Veen, programmamanager Kinde n Natuur bij IVN Natuureducatie. Onderzoek van onder andere de Hogeschool Leiden laat zien dat natuur een rijke omgeving kan bieden voor bijvoorbeeld taalontwikkeling. Dit meldt IVN Natuureducatie.
Volgens Van der Veen pleit IVN Natuureducatie al jaren voor meer les in de buitenlucht. Kinderen zijn enthousiaster, bewegen meer, kunnen zich vervolgens in de klas beter concentreren en het komt hun schoolprestaties ten goede. Desondanks vindt nog altijd slechts 1 procent van de lestijd buiten plaats. “Dat is echt een gemiste kans. In andere landen, zoals Schotland en de Scandinavische landen, is buitenles heel gewoon en werpt het echt zijn vruchten af.”
Geen geschikt schoolplein
Een van de grote struikelblokken voor veel scholen is het ontbreken van een geschikt schoolplein om buitenles te kunnen geven, aldus Van der Veen. Ongeveer 60 procent van de pleinen in Nederland is niet klimaatbestendig. “Het zijn net stenen woestijnen. Als het hard regent, staan de pleinen binnen de kortste keren blank en op zomerse dagen is het er al snel snikheet.”
Petitie ‘Alle schoolpleinen groen en gezond’
IVN is de petitie ‘Alle schoolpleinen groen en gezond in 2030’ gestart, die dit najaar overhandigd wordt inDen Haag. Er zijn al 14.000 handtekeningen binnen, maar de organisatie hoopt op meer en dat het een groente revolutie op het schoolplein wordt.
Door: Nationale Onderwijsgids