Kinderen die elke schooldag minimaal een uur bewegen door een slimme afwisseling van zittend leren en bewegen. Dat is de Dynamische Schooldag, waarmee de gemeente Amsterdam in 2022 met 6 basisscholen in Nieuw-West een proef is begonnen. Nu de resultaten positief zijn, wil de gemeente deze aanpak samen met de basisscholen uitbreiden naar 80 scholen. Dat meldt de gemeente Amsterdam.
Zo’n Dynamische Schooldag betekent bijvoorbeeld meer buitenpauzes en -lessen, slimme planning van de gymlessen, beweeghoekjes in de klas en ‘bewegingstussendoortjes’. Kinderen zitten dan fysiek en mentaal beter in hun vel. Het bevordert ook de sfeer in de klas en ze kunnen zich beter concentreren.
Zittend de schooldag door
In Nederland brengen kinderen momenteel 60-67 procent van hun schooldag zittend in de klas door, met 2 keer per week 45 minuten gymles en twee keer per dag een kwartier buitenspelen in de pauze. Dat is minder dan de richtlijn van 60 minuten bewegen per dag om gezond te blijven. In Amsterdam bewegen schoolkinderen nog minder.
Dynamische Schooldag
Daarom begonnen 6 scholen van Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden in 2022 met de proef Dynamische Schooldag. Leerkrachten werken samen met docenten en onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam voor een aanpak op maat per school. Leerlingen en leerkrachten zijn er positief over. Daarom wil de gemeente deze aanpak samen met de scholen en de HvA uitbreiden tot 80 scholen in de komende jaren. Scholen die met de Dynamische Schooldag aan de slag willen, krijgen daar 3 jaar ondersteuning bij. De nadruk ligt op scholen in wijken waar de beweegcijfers het laagst zijn en de leerachterstanden het grootst.
“Steeds meer kinderen brengen het grootste gedeelte van hun dag zittend door. Daar maak ik mij zorgen over. Bewegen zou een vast onderdeel moeten zijn van ons dagelijks leven, en net zo normaal moeten zijn als water drinken in de pauze. Daarom willen we het aantal scholen met een Dynamische Schooldag in Amsterdam uitbreiden. Door veel meer op school te bewegen kunnen we ervoor zorgen dat kinderen zich fysiek en mentaal beter voelen, wat ook een positief effect heeft op de concentratie en op de sfeer in de klas. Én jong geleerd is oud gedaan. Kinderen die op jonge leeftijd meer bewegen, bewegen vaak ook op latere leeftijd meer. Het zou mooi zijn als op termijn alle kinderen op hun basisschool een Dynamische Schooldag beleven,” aldus wethouder Sofyan Mbarki (Sport en Bewegen).
Beweegrichtlijn
In Nederland brengen kinderen momenteel 60-67 procent van hun schooldag zittend in de klas door, met 2 keer per week 45 minuten gymles en 2 keer per dag een kwartier buitenspelen in de pauze. Dit voldoet niet aan de beweegrichtlijn van 60 minuten beweging per dag voor kinderen. Het percentage van Amsterdamse kinderen tussen 5 en 12 jaar dat dagelijks ten minste een uur matig intensief in beweging komt, schommelde de laatste 2 jaar tussen de 25 procent en 40 procent. Landelijk is dat in deze leeftijdsgroep zo’n 60 procent. Bij de groep kinderen tussen de 13 en 18 jaar liggen de cijfers nog lager en dalen nog steeds. School is de plek waar kinderen dagelijks het meeste zitten. Thuis en op school opgeteld 7 uur per dag bij 6 tot 12-jarigen en ruim 9 uur per dag bij 12 tot 18-jarigen.
Door: Nationale Onderwijsgids