Nieuwe groep Amsterdamse leerkrachten aan het werk dankzij Crash Course

Op 7 oktober 2024 is de 100e Crash Course op OBS Twiske, onderdeel van Innoord, in Amsterdam-Noord succesvol afgesloten in aanwezigheid van Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs Amsterdam. De Crash Course, een initiatief van Het Schoolbureau, startte in 2017 met als doel mensen met een onderwijsambitie in 11 dagen erachter te laten komen of zij leerkracht in het basisonderwijs willen en kunnen worden. Inmiddels heeft de cursus zo rond de 500 leerkrachten voor Amsterdam opgeleverd. Met de afronding van de 100e komen daar nu nog meer potentiële leerkrachten bij. Dat meldt Innoord. 

De Crash Course wordt gemiddeld 15 keer per jaar georganiseerd door Het Schoolbureau in diverse Amsterdamse basisscholen. Deelnemers krijgen 11 dagen trainingen en staan ook zelf voor de klas, zodat zij kunnen onderzoeken of zij als leerkracht in het Amsterdamse basisonderwijs aan de slag willen en kunnen. Sinds de start zeven jaar geleden hebben al meer dan 850 deelnemers de Crash Course gevolgd. Aan de 100e editie op OBS Twiske deden 9 deelnemers mee. Oud-deelnemers geven aan dat de Crash Course de ideale combinatie is tussen theorie en praktijk, die ervoor zorgt dat je een goed beeld krijgt of het beroep bij je past. Veel van hen werken nu nog steeds met heel veel plezier als leerkracht in het onderwijs. “Het is een sneltrein, maar wel een hele efficiënte. Na deze cursus wist ik meteen zonder twijfel dat ik er klaar voor was om leerkracht te worden,” aldus oud-deelnemer Sande.

Meer leerkrachten voor de klas 

Voor Amsterdam zijn de Crash Courses een hele effectieve manier om uiteindelijk meer leerkrachten voor de klas te krijgen. Eerder dit jaar waarschuwde De Onderwijsraad al dat vooral kwetsbare kinderen inhoudelijk hard getroffen worden door het lerarentekort. Daar komt nog bij dat het lerarentekort op scholen met veel leerlingen die opgroeien in kansarme situaties, twee keer zo groot is als op scholen met kansrijkere kinderen. Moorman haakte hierop in bij de eindpresentatie van de 100e Crash Course: “Goed onderwijs is het fundament van onze samenleving. En het beroep van leerkracht is het belangrijkste beroep om de toekomst van onze samenleving vorm te geven. Het is zo belangrijk dat er genoeg mensen zijn die dit werk kunnen en willen doen, zeker in een stad als Amsterdam waar het lerarentekort het grootste is. Het is een heel mooi beroep, maar het is niet iedereen gegeven. Het is een vak dat je moet leren, wat je energie kost. Daarom is de Crash Course zo belangrijk, zodat toekomstige leerkrachten zélf kunnen ervaren hoe het is om dit beroep uit te oefenen.”

Zij-instromers 

Marton de Pinth, bestuurder Innoord, is er trots op dat de 16 openbare basisscholen die onderdeel zijn van Innoord, met Crash Courses potentiële zij-instromers de kans bieden om te onderzoeken of het beroep van leerkracht bij hen past. “De állereerste Crash Course in 2017 was ook op een Innoord school. Het is een geweldig instrument dat Amsterdamse basisscholen helpt door leraren in de dop in een korte periode enthousiast te maken voor het onderwijsvak. Als schoolbestuur zijn we de Gemeente Amsterdam zeer erkentelijk voor de investeringen in het onderwijs, en dat er financiële middelen zijn voor instrumenten als de Crash Course. Zo kunnen wij de mensen blijven opleiden die zo hard nodig zijn om goed onderwijs te kunnen leveren, wat weer de kansengelijkheid in de stad bevordert.”

Gevluchte buitenlandse leraren 

Vivianne Spruit, oprichter van Schoolbureau lichtte verder nog een nieuw traject van Het Schoolbureau toe, dat de instroom van gevluchte leraren uit het buitenland genereert en begeleidt, door middel van de vernieuwde subsidie van OC&W ‘Statushouders en Oekraïense ontheemden en de stap naar de klas’. “Met dit traject kunnen we nóg meer gekwalificeerde leerkrachten voor de klas krijgen. Het beroep van leraar is het mooiste dat er is. Werken in het onderwijs is werken aan de generatie van de toekomst. Ik ben dan ook echt blij dat we alweer de 100e Crash Course hebben afgerond. Een inmiddels bewezen formule die een nieuwe lichting zelfbewuste leraren voortbrengt, die met lef, visie en een open vizier elke dag het verschil maken!” 

Door: Nationale Onderwijsgids