Groep acht IKC St. Vitus uit Winschoten meest mediawijze klas van Nederland

Na een spannende competitie heeft groep 8 van IKC St. Vitus uit Winschoten de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ veroverd. Ze lieten maar liefst meer dan 11.000 klassen achter zich. De winnende klas bewees hun vaardigheden en kennis over de kansen en risico’s van media en kwam als beste uit de nationale MediaMasters-wedstrijd. MediaMasters is een gratis serious game voor leerlingen van groep 5 t/m 8 en het gespecialiseerd onderwijs. MediaMasters laat kinderen op een speelse manier kennismaken met digitale geletterdheid. Dit jaar was MediaMasters voor het eerst ook beschikbaar voor groep 5 en 6. Aan deze editie deden meer dan 260.000 leerlingen mee. MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en biedt scholen een toegankelijke manier om met digitale geletterdheid in de klas aan de slag te gaan. Dat meldt Netwerk Mediawijsheid. 

Het verhaal van de game draaide om een spannende ontsnapping uit een trein. De leerlingen werkten samen aan MediaMissies met vragen en opdrachten over onderwerpen als gamen, privacy, online pesten, cybercriminaliteit, gezond schermgebruik en nepnieuws. Met elke goed beantwoorde vraag verzamelden zij bits (punten); de klassen met de meeste punten winnen prijzen en een eervolle titel.

Online informatie 

"Deze week hebben de kinderen vol enthousiasme MediaMasters gespeeld en veel geleerd over mediawijsheid", aldus Rob Vegter en Remke Huisman. "Het is voor ons, als leerkrachten van de groep, fantastisch om te zien hoe enthousiast de leerlingen tijdens deze week aan de slag zijn geweest en plezier hadden met de verhaallijn. Ze leerden onder andere over dat kritisch kijken naar online informatie belangrijk is en dat de impact van AI ervoor zorgt dat het onderscheiden van echt en nep moeilijker wordt. Daarnaast beseften ze het belang van digitaal in balans blijven: naast de digitale wereld is het belangrijk om offline te spelen, sporten en samen te zijn. Zo houden ze het leuk en gezond!"

Gespecialiseerd basisonderwijs 

MediaMasters werd ook gespeeld in het gespecialiseerd (basis)onderwijs. Alle clusters konden deelnemen, waaronder ook dove of slechthorende leerlingen en blinde of slechtziende leerlingen. Speciaal voor hen werden de afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met Nederlandse Gebarentaal (NGT) en audiodescriptie. Klas M7/8b van Kindcentrum de Marel uit Goes werd verkozen tot landelijke winnaar in de competitie voor gespecialiseerd (basis)onderwijs.

"Wat een geweldige ervaring! Vanaf dag één waren de leerlingen super enthousiast en hebben ze alles gegeven, zelfs na schooltijd, om zoveel mogelijk punten te scoren", vertelt leerkracht Harm Francke. "Hun motivatie bij het oefenen van teksten voor opdrachten zoals sketches en podcasts was heel hoog. Het spel bracht niet alleen spanning en tegenslagen, zoals de gemiste 600 punten in de finale door een te vroeg ingezette joker, maar ook waardevolle lessen. Vooral over AI: we hebben geleerd dat je beelden en video's niet zomaar kunt vertrouwen en hoe belangrijk het is om meerdere bronnen te raadplegen."

Week van de Mediawijsheid 

MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). Deze campagne stond dit jaar in het teken van digitale balans en goed en gezond schermgebruik.

"Het is ontzettend mooi om te zien hoeveel enthousiasme en betrokkenheid er dit jaar was bij de leerlingen," aldus Sarah Hijmans van MediaMasters. "Het recordaantal deelnemers toont aan hoe gemotiveerd kinderen zijn om meer te leren over digitale geletterdheid en mediawijsheid. We zijn blij te zien hoe leerlingen, van groep 5 tot en met 8, actief bezig zijn met bijvoorbeeld het uitzoeken of bepaalde berichten nepnieuws zijn, opdrachten waarin leerlingen moeten bepalen of online gedrag wel of niet OK is en puzzelopdrachten over welke technieken gamemakers gebruiken bij het maken van games. Het enthousiasme van de leerlingen, de mooie gesprekken in de klas en het leren van en met elkaar is inspirerend. Het is geweldig dat zoveel scholen deze kans hebben gepakt om hun leerlingen bewust te maken van de digitale wereld om hen heen."

Na de Week van de Mediawijsheid kunnen scholen verder met MediaMasters aan de hand van ThemaMissies en Klassengesprekken. Deze zijn het hele jaar door op ieder moment beschikbaar.

Door: Nationale Onderwijsgids