Op 21 en 22 april vindt het congres 'Mindfulness in Gezin en Onderwijs' plaats in de Rode Hoed in Amsterdam. Op de woensdag staat de toepassing van mindfulness in de klas centraal. De organisatoren – Eline Snel, mindfulnesstrainer en auteur van 'Stilzitten als een Kikker' en Joke Hellemans van het Academisch Behandelcentrum UvA Minds – willen laten zien dat mindfulness een antwoord kan voor zowel leerlingen als docenten om de uitdagingen van de huidige tijd het hoofd te kunnen bieden. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness, zal als een van de keynote speakers aanwezig zijn op het congres.
De veranderingen in het onderwijs kunnen voor onrust zorgen in de klas. Ook vragen de (technologische) vooruitgang van de 21e eeuw steeds meer van jonge kinderen. Voor leerkrachten neemt de hoeveelheid taken en werkdruk toe. Ook als discriminatie, pesten of gedragsproblemen zich voordoen kan dit grote druk op de schouders leggen van leerlingen en leraren. Mindfulness zou hierbij kunnen helpen, denken de organisatoren van het congres. Kinderen leren zich bewust te concentreren, vertrouwen te hebben in hun persoonlijke talenten en meer begrip te hebben voor zichzelf en anderen. Docenten leren omgaan met werkdruk, prestaties, verwachtingen en oordelen waardoor het ziekteverzuim minder wordt en het werkplezier toeneemt.
Op 22 april zullen diverse sprekers lezingen en presentaties verzorgen. Zo zal hoogleraar Orthopedagogiek Ron Scholte van de Radboud Universiteit een toelichting geven op de wetenschappelijke effecten van mindfulness binnen het onderwijs. Susan Bögels, directeur van het Academisch Behandelcentrum UvA Minds en daarnaast hoogleraar Orthopedagogiek en psychotherapeute, zal specifiek ingaan op het effect van mindfulness op kinderen met autisme. Tot slot zal Jon Kabat-Zinn een Engelstalige workshop verzorgen zijn ervaringen met mindfulness op de basisschool.
Meer informatie over het congres en het bestellen van kaarten is te vinden op www.mindfulnesscongres.nl.
©Nationale Onderwijsgids