Normal_scratchkinectjpg

Van woensdag 12 tot en met zaterdag 15 augustus wordt in Amsterdam de internationale conferentie Scratch2015AMS georganiseerd. Op verschillende locaties komen docenten, studenten, ontwikkelaars en onderzoekers uit Europa samen met de wereldtop op het gebied van programmeren en leren. Dat meldt Waag Society.

De laatste jaren groeit wereldwijd het besef dat informatica en onderwijs zich slecht tot elkaar verhouden. De industrie schreeuwt om programmeurs, maar scholen leveren ze niet af. Het informatica-onderwijs staat in Europa nog in de kinderschoenen. Initiatieven zoals in Groot-Brittannië - waar in groep 4 wordt begonnen met Scratch - worden daarom met grote interesse gevolgd. Organisator Joek van Montfort: "Net als met schrijven moet je op jonge leeftijd met coderen beginnen: leer kinderen vroeg wat je ermee kunt, en op latere leeftijd kunnen ze zich uit een probleem programmeren. Programmeren is steeds meer de taal tussen je verbeelding en de wereld om je heen." Kinderen met deze basis zullen bij latere keuzes voor scholing en werk meer openstaan voor bèta en techniek.

De filosofie van de open source-omgeving Scratch wordt veelvuldig opgepikt om informatica en technologie toegankelijker te maken. Scratch bouwt voort op tientallen jaren onderzoek en ontwikkeling. Echte doorbraken in het onderwijs zullen nog de nodige jaren vergen, reden te meer er nu volop mee aan de slag te gaan. Scratch2015AMS biedt daartoe het platform.

Op 12 augustus worden een tiental workshops verzorgd worden door (internationale) gasten van de conferentie. Onder meer programmeren van drones en andere robots met tickleapp.com en knutselen met het materiaal van Liukas' helloruby.com. Voorafgaand aan de conferentie organiseert Waag Society ook nog twee speciale masterclasses.

Inschrijving voor de conferentie geeft niet alleen toegang tot drie dagen conferentie op het Amsterdam Science Park, maar ook tot twee avonden 'unconference' in de Waag. Op www.scratch2015ams.org/dates is het volledige programma te vinden. 

© Nationale Onderwijsgids