Sociale media is vaak een reden tot moral panic bij ouders en leerkrachten zeker als er een link gelegd wordt met leren en onderwijs. Maar is dat terecht? Al in 2011 toonde een onderzoek van Reynol Junco (pdf) aan dat het niet zo eenvoudig te stellen is dat Facebook voor slechte schoolresultaten zorgt. Het heeft alles te maken met waar de leerlingen Facebook voor gebruiken.
Pedro De Bruyckere, keynote spreker op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media
Gebruiken ze het platform enkel maar om te socialisen dan is er een negatief effect, maar als leerlingen het gebruiken om met elkaar praktische informatie en inhouden te delen over school, blijkt dit een positieve indicator voor betere schoolresultaten te zijn. Opgelet, een indicator wil zeggen dat er een correlatie is. Het kan dus evengoed zijn dat goede leerlingen gewoon Facebook meer gebruiken voor school.
Het ding is dat veel leerkrachten en docenten vandaag al hun leerlingen aanzetten tot het gebruiken van sociale media, zelfs al beseffen ze dit niet. Als je groepstaken geeft aan je leerlingen, verplicht je hen vandaag online te gaan om dingen op te zoeken (de bib is toch meer een ontmoetingsplaats?) en het is niet onlogisch dat ze online met elkaar samenwerken of op zijn minst afspreken.
Dit lijkt allemaal weggelegd voor studenten aan universiteiten of hogescholen. Het lijkt wellicht ook niet onlogsisch voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs, maar wat heeft dit allemaal te maken met het PO? Kinderen onder de 13 mogen sowieso toch niet op Facebook?
Dat laatste klopt, maar meer dan de helft van de 12-jarigen zitten ook al op Facebook vaak net met medeweten (en goedkeuring) van de ouders. Als we kijken naar wat er in het online leven van kinderen op de basischool zoal gebeurt, valt de verschuiving van spelletjes bij de jongste kinderen naar net het sociale op naarmate ze ouder worden.
Pas beginnen met mediawijsheid en het hebben over de gevaren en graag vooral ook over de kans kansen van sociale media in het voortgezet onderwijs is even dom als pas beginnen met seksuele voorlichting in het hoger onderwijs…
Pedro De Bruyckere (@thebandb), pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool schreef samen met Bert Smits onder andere De Jeugd Is Tegenwoordig over de leefwereld van jongeren. in 2013 verschijnt van hem en Casper Hulshof 'Jongens zijn slimmer dan meisjes' over mythes over leren. Als spreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk uit te leggen en te vertalen naar de praktijk aan de hand van ontelbare voorbeelden.
Pedro De Bruyckere is spreker op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media dat zal plaatsvinden van 14 t/m 17 mei 2013 in EYE te Amsterdam. Pedro verzorgt een keynote op de congresdag voor het Primair Onderwijs op 15 mei. Voor meer informatie over dit congres gaat u naar www.ncosm.nl.
© Nationale Onderwijsgids / Peter De Bruyckere