Veel beginnende docenten vinden het moeilijk om met ouders om te gaan die niet op hun mondje zijn gevallen. Ze weten niet goed hoe ze tegenwicht moeten bieden aan de druk die deze ouders op hen uitoefenen. Dat zegt onderwijskundige Lisa Gaikhorst die vandaag op dit onderwerp promoveert aan de Universiteit van Amsterdam. Dit meldt de Telegraaf.
Volgens Gaikhorst stopt een kwart van de startende leerkrachten op Amsterdamse basisscholen vinnen vijf jaar. De druk van kritische ouders is een van de factoren die daarbij een grote rol speelt, aldus de onderwijskundige. Veel onderwijsbonden bevestigen dit beeld.
“Veel starters kunnen niet met de veeleisende houding van ouders omgaan”, erkent Thijs den Otter van de Algemene Onderwijsbond. “Dat komt niet alleen omdat ouders kritischer worden, maar ook omdat starters steeds vaker genoegen moeten nemen met flexwerk en nulurencontracten. Ze staan continu weer voor een andere klas. Omgaan met ouders is iets dat je moet leren, maar daar is nu geen tijd of ruimte voor”, aldus Den Otter.
Ook in de rest van het land is een vergelijkbare trend te zien van docenten die bezwijken onder de grote druk van ouders. Naast die druk spelen er in ieder geval in de de Randstad ook andere factoren mee. Zoals de grote taalachterstanden van niet-Nederlandse leerlingen, aldus Gaikhorst.
© Nationale Onderwijsgids