Gisteren werd in het bijzin van minister Bussemaker van Onderwijs officieel de Verenging van Lectoren opgericht. Door de krachten te bundelen wil de vereniging de kwaliteit en waarde van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen stimuleren en daarmee de innovatiekracht van Nederland vergroten. Dit meldt de Vereniging Hogescholen.
Tot 2011 bestond er ook al een landelijk netwerk van lectoren, het 'Forum voor Praktijkgericht Onderzoek'. De nieuwe Vereniging van Lectoren wil de kennisdeling en ontwikkeling van het onderzoek in het hbo weer oppakken. Lector Eric van Luytgaarden van Zuyd Hogeschool wordt voorzitter van de vereniging.
Voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen was aanwezig bij de oprichting in het Kohnstammhuis van de Hogeschool van Amsterdam. In zijn speech benadrukte De Graaf het belang van de nieuwe vereniging. Volgens De Graaf staat de vereniging drie belangrijke taken te wachten: kennisontwikkeling, informatie-uitwisseling en professionalisering van lectoren als beroepsgroep. “Over het belang en de positie van praktijkgericht onderzoek wordt binnen hogescholen verschillend gedacht. Lectoren kunnen zorgen voor tegenkracht door met de alle betrokkenen binnen een hogeschool het debat aan te gaan”, aldus De Graaf.
In totaal zijn in Nederland tussen de 650 en 700 lectoren werkzaam in het hoger beroepsonderwijs. Zij geven leiding aan het onderzoek dat door docenten en studenten wordt uitgevoerd. Hiermee doen studenten niet alleen belangrijke onderzoeksvaardigheden op. Het onderzoek heeft ook maatschappelijke relevantie en zorgt voor verdere vernieuwing van het onderwijs. Ook moet het zorgen voor innovaties in de beroepspraktijk.
© Nationale Onderwijsgids