Minister Jet Bussemaker van Onderwijs maakt zondagmiddag 17 mei in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de winnaar bekend van de LHBT- Innovatieprijs. Op de shortlist staan drie genomineerden, zo maakte de jury vandaag bekend: Chris Belloni, maker van de veelbesproken film ‘I Am Gay and Muslim’ en initiatiefnemer van de Marokkaanse boot tijdens de Canal Prid 2014, Gelijk = Gelijk, een lesmethode voor basisschoolleerlingen en The Genderbread Kit, een lesprogramma in het voortgezet onderwijs. Dit meldt de Rijksoverheid.
De LHTB – Innovatieprijs wordt eenmaal in de twee jaar toegekend aan een persoon, groep of instelling die zich inzet voor verbetering van de positie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mannen en vrouwen en transgender personen (LHBT's) in de samenleving. Dit jaar staat de prijs in het teken van 'Acceptatie en veiligheid van LHBT jongeren'.
Chris Belloni maakt documentaires met maatschappelijke relevantie. Zijn film ‘I Am Gay and Muslim’, over homoseksualiteit in Marokko, is taboedoorbrekend en werd geselecteerd voor ruim veertig internationale filmfestivals.
De bijzondere lesmethode Gelijk = Gelijk’ is ontwikkeld voor basisscholen en leert kinderen vooroordelen en feiten te onderscheiden. Joodse, islamitische en homoseksuele jongeren geven steeds samen een les en vertellen als rolmodellen over zichzelf en delen persoonlijke ervaringen met de leerlingen.
The Genderbread Kit is een educatieve workshop die gender- en seksuele diversiteit op een luchtige en interactieve manier bespreekbaar maakt en leerlingen in het voortgezet onderwijs aanzet tot nadenken over zichzelf en anderen.
De jury van de LHBT-innovatieprijs 2015 bestaat uit Barbara Barend (voorzitter), Saskia Keuzenkamp, Monique Samuel, Johan Kenkhuis en Winfried Baijens. Met het uitreiken van de LHBT-innovatieprijs onderstreept het kabinet het belang dat zij hecht aan verbetering van de acceptatie van deze groep in de Nederlandse samenleving en daarbuiten. De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 1.000 en een kunstobject.
© Nationale Onderwijsgids