Tussen 2007 en 2014 zou sociaal-psycholoog Jens Förster hebben gefraudeerd met wetenschappelijke publicaties. Volgens de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn de publicaties van de oud-hoogleraar 'te mooi om waar te zijn'. De fraude kwam aan het licht tijdens een onderzoek van statistische experts van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dat meldt de Volkskrant.
In 2014 werd Förster ook al verdacht van fraude, toen adviseerde het Landelijke Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI) de UvA om een artikel van de sociaal-psycholoog terug te trekken. De hoogleraar zou toen al uit eigen beweging ontslag hebben genomen bij de UvA, waardoor de universiteit het er eerst bij wilde laten. Op verzoek van onder meer de decaan van de faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen besloot het bestuur toch aanvullend feitenonderzoek te laten doen.
Drie statistische experts bekijken los van elkaar naar veertien papers van Förster. Volgens de UvA zijn in acht artikelen sterke aanwijzingen gevonden dat de publicaties 'lage waarheidsgetrouwheid' hebben. Van drie studies is het onduidelijk of de resultaten op waarheid gebaseerd zijn. Volgens de onderzoekers zijn de uitkomsten van veel experimenten in de studies te mooi om waar te zijn. De data zouden ofwel verzonnen of gemanipuleerd zijn.
De studies waarin gefraudeerd zou zijn, zijn tussen 2008 en 2012 gepubliceerd. In deze periode was Förster hoogleraar aan de UvA. De universiteit verzoekt de tijdschriften die de elf studies publiceerden om ze terug te trekken. De oorspronkelijke onderzoeksgegevens zijn vernietigd.
De UvA geeft aan dat vier proefschriften waarbij de oud-hoogleraar promotor was nog nader bekeken worden. Förster zelf ontkent dat hij met data gerommeld heeft. De sociaal-psycholoog zou woedend zijn, omdat hij geen tijd heeft gekregen om te reageren op de beschuldigingen. Volgens Förster is het rapport vooringenomen en misleidend. De oud-hoogleraar van mening dat er geen bewijs is dat hij met onderzoeksgegevens heeft geknoeid.
© Nationale Onderwijsgids
de uitdrukking is "aan het licht komen" en niet "aan het ligt komen" zoals in dit artikel beschreven. Schande op een onderwijskundige site om dit soort fouten te maken