Veertien basisschoolleraren uit heel Nederland schoven 7 maart aan bij staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Dekker had hen, samen met de inspecteur-generaal van het Onderwijs Monique Vogelzang, uitgenodigd om naar Den Haag te komen om te spreken over hun administratieve werkdruk. Dat deed hij naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma De Monitor over de administratieve werkdruk voor leraren in het basisonderwijs. Dat meldt de Lerarenagenda.
Tijdens de werksessie ging het onder meer over groepsplannen, wat nu wel en wat nu niet moet van de Inspectie en waar docenten terecht kunnen met vragen. Volgens veel docenten 'moeten' heel veel dingen van de Inspectie. Vogelzang legde daarom tijdens de werksessie uit dat leraren en hun schooldirecties wensen en opmerkingen van de inspectie regelmatig opvatten als eisen, terwijl de inspectie juist gelooft in de eigen kracht en eigen visie van scholen. Dit sluit goed aan bij het nieuwe toezichtkader van de Inspectie. Ook controleert de inspectie niet op kwantiteit van stukken, maar op kwaliteit van het onderwijs. Voor vragen kunnen docenten contact opnemen met het loket van de onderwijsinspectie. Dekker: “Ik wil jullie oproepen te stoppen met administratie waarvan je vindt dat het de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komt. Daar draait het uiteindelijk om: dat we onze leerlingen goed onderwijs bieden.”
De staatssecretaris zegt de werksessie als zeer nuttig te zien. “Scholen roepen nu dat er van alles moet van de schoolinspectie of van het ministerie. Wij antwoorden dan weer dat dat niet zo is. Dit soort gesprekken kunnen helpen om uit die situatie te komen en te begrijpen wat er speelt binnen een school tussen leraren, schoolleiders en bestuurders. We moeten erachter komen waar die onvrede op de scholen vandaan komt, zodat de ingrepen van het ministerie ook echt bijdragen aan beter onderwijs.”
Op woensdag 9 maart praat Dekker met de Tweede Kamer over de regel- en werkdruk in het onderwijs. Het overleg is te volgen via een livestream.
© Nationale Onderwijsgids
Sander Dekker heeft eerder ook aangegeven in een onderwijs verklaring dat er in 2017 geen onbevoegde docenten meer zijn. Maar ga je dit document opzoeken en lezen dan lees je dat hij een " leraar in opleiding " ook ziet als een bevoegd docent. Dus een fietsenmaker die als docent autotechniek begint kan nog 4-5 jaar meedoen voor de klas. In Rotterdam krijg je zelfs een start premie van 5000 Euro.
Ik heb de livestream gezien vandaag. Het ging over de regelgeving en werkdruk van leraren. Het is niet alleen de werkdruk maar het leefklimaat op een school. Op de meeste vragen van de Tweede kamer gaf hij een wouwel antwoord, zonder inhoud en stellingname.
Als ouders op de ouderavond te horen krijgen dat hun kind slechte cijfers haalt moeten ze ook vragen of de docent van dat vak wel bevoegd is, en zo niet, onmiddellijk een andere docent eisen of kind niet meer naar die lessen laten gaan. Onderwijs beleid waar 25-35 % onbevoegd voor de klas staat is niet meer te accepteren. Het is tijd voor een andere Minister en staatssecretaris van Onderwijs.
Ik hoor ook dat veel oudere docenten vervroegd met pensioen gaan, dit is geen pensioenregeling maar een verkapte ziektewet -WAO uitvoering ivm uitval wegens school terreur. Volgens Zembla en De Monitor komt het burnout ook nu te voorschijn bij pas startende docenten. Het is niet alleen de werkdruk maar het ontkennen van school bestuurders dat er fouten zijn gemaakt door doofpot cultuur.
In de laatste regel staat: we moeten er achter komen waar die onvrede vandaan komt. Mijn onvrede is dat ik bij ROC A12 in EDE door en leerling in de klas beschoten ben met een luchtdrukpistool, daarna doofpot cultuur en niet gehoord wordt door Min v Onderwijs en Inspectie Onderwijs, Sander Dekker en Jet Bussemaker beantwoorden geen E-mail over deze zaak. Laat staan een oordeel geven.