Normal_ict__computer__kinderen__basisonderwijs

Leerlabdocenten vinden over het algemeen meer dan niet-Leerlabdocenten dat de leerling controle over het leerproces moet hebben, met name op cognitieve aspecten van het leerproces. Leerlabdocenten zijn de leerkrachten die positiever staan tegenover gepersonaliseerd leren en ict, blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek Leerlabs ict. Dat meldt Leerling2020.

Aan de eerste serie met 10 Leerlabs hebben 60 scholen deelgenomen. Leerlabdocenten blijken gemiddeld lager te scoren op de externe cognitieve schaal. De docenten leggen dus meer de controle en aansturing van het cognitieve leerproces bij de leerlingen dan niet-Leerlabdocenten. Over het algemeen zijn de deelnemende docenten positief over het gebruik van ict in het onderwijs. Het meest positief zijn ze over de stimulans die zij ondervinden vanuit school om ict in hun onderwijs te gebruiken. Ook zien ze meer mogelijkheden voor het gebruik van ict in het onderwijs en schatten ze de eigen kennis en vaardigheden hoger in.

Deze eerste meting is afgenomen in de periode december 2015 - februari 2016. In totaal hebben 1602 docenten deelgenomen van 59 scholen. Het responspercentage is 35 procent. Het doel van het landelijk onderzoek binnen het Doorbraakproject Onderwijs & ICT is het achterhalen van kenmerken van gepersonaliseerd leren en ict, in relatie tot praktijkopbrengsten. Het onderzoek wordt met subsidie van het NRO uitgevoerd door de Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden en onderzoeksbureau Oberon. 

© Nationale Onderwijsgids