Martijn Stuiver is benoemd tot bijzonder lector Functioneel herstel bij kanker aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De benoeming van Stuiver door het College van Bestuur UvA-HvA gaat met terugwerkend kracht in per 15 december 2016 en geldt voor een periode van vijf jaar. Het lectoraat Functioneel herstel bij kanker richt zich op het verbeteren van zorg voor mensen die kanker hebben (gehad). Dit meldt HvA.
NOG
Martijn Stuiver benoemd tot bijzonder lector Hogeschool van Amsterdam
-“De gevolgen (van kanker) kunnen zeer ingrijpend zijn”, zegt bijzonder lector Martijn Stuiver (44), van huis uit fysiotherapeut. Het is volgens Stuiver met name de eerstelijnsgezondheidszorg die zich als eerste over deze problemen zou moeten buigen. “Het leveren van goede zorg vraagt in veel gevallen echter om aanvullende kennis en vaardigheden die niet elke eerstelijns hulpverlener heeft. Maar ook in de tweede lijn zijn op het gebied van ondersteunende zorg rondom de medische behandeling nog veel verbeteringen mogelijk”, aldus Stuiver. Een belangrijke reden voor het tekortschieten van de zorg is volgens Stuiver het ontbreken van een stevige wetenschappelijke basis op het gebied van oncologische (na)zorg en revalidatie.
Het nieuwe lectoraat van Stuiver gaat zich vooral richten op de inhoud van de ondersteunende zorg voor (ex)-kankerpatiënten in de eerste en tweede lijn. Stuiver: “Het wetenschappelijk bewijs rondom zorgvraagstukken die spelen bij oncologie laat nog vele hiaten zien. Onderzoek vanuit het nieuwe lectoraat moet die leemten de komende jaren gaan opvullen. Met als resultaat dat er meer ruimte voor ‘evidence based practice’ komt. Dankzij het lectoraat kan die kennis doorsijpelen in de opleidingen van de diverse disciplines. Of vijf jaar daarvoor voldoende is? Gedegen onderzoek doen kost veel tijd. Dus nee, we zijn zeker niet na vijf jaar klaar. Maar ik hoop in mijn rol als bijzonder lector wel de komende vijf jaar een stevige aanzet te geven voor het onderzoek waardoor de (na)behandeling en revalidatie van (ex) kankerpatiënten beter wordt.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids