Normal_internationaal_kinderen_buitenland_allochtoon

Zwarte scholen in Den Haag trekken niet tot nauwelijks leraren aan. Uit een brief van onderwijswethouder Ingrid van Engelshoven blijkt dat scholen voor primair en voortgezet onderwijs in witte wijken daarentegen veel gemakkelijker aan nieuwe docenten komen. Dat meldt het AD.

Gesprekken met scholen en het ministerie leidden tot de conclusie die Van Engelshoven trok. Ze schreef in haar brief ook een plan van aanpak over het lerarentekort en stuurde dat naar de gemeenteraad.

Naar alle waarschijnlijkheid zijn taalachterstanden, verschillen in cultuur en moeilijke thuissituaties thema's die leraren het liefst mijden. Bij het zoeken naar vacatures kiezen ze dan eerder voor een autochtone school. Daar komt nog bij dat een leraar aan een zwarte school vaak net iets steviger in zijn schoenen moet staan dan op een reguliere school. Dat komt onder andere door het passend onderwijs dat sinds kort deel uitmaakt van het reguliere onderwijs.

Leraren die niet genoeg vaardigheden hebben om de diversiteit in de klassen aan te kunnen, zeggen hun baan op de school vaak binnen vijf jaar op. Van Engelshoven vindt dat zonde en zou graag zien dat schoolbesturen in diverse wijken meer met elkaar samenwerken om ervoor te zorgen dat het aantrekken van leraren wél soepel verloopt.  Een van de punten die de onderwijswethouder aanstipt is het delen van een sollicitantenbestand. Zo wordt beter zichtbaar welke leraren voor welke school geschikt zijn. Tot slot pleit Van Engelshoven voor een opleiding waarin toekomstige docenten leren omgaan met de culturele verschillen tussen mensen, zodat hier in de toekomst minder problemen over ontstaan tijdens het lesgeven.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids