“Leerkrachten in het basisonderwijs ervaren minder werkdruk als zij op een school de ruimte krijgen om met en van elkaar te leren. Ook de onderwijskwaliteit verbetert als schoolbesturen een leercultuur bevorderen van kennisuitwisseling en samenwerking”, zegt associate lector Loes van Wessum van Windesheim Flevoland. Haar pleidooi valt samen met het lerarenprotest van de actiegroep PO in actie. Dit meldt hogeschool Windesheim.
“Uit onderzoek blijkt dat scholen beter scoren als leraren elkaar via videomonitoring feedback geven, samen lessen voorbereiden en toetsresultaten van leerlingen analyseren. De onderwijskwaliteit neemt toe en leerlingen halen hogere cijfers. Ook leraren voelen zich in zo’n klimaat meer gesteund en gemotiveerd door collega’s en de schoolleiding. Ze ervaren minder werkdruk en hervinden de regie over hun beroep. Ook voelen ze zich minder gedicteerd door de inspectie-eisen”, zegt Loes van Wessum. Als onderzoeker houdt ze zich bezig met kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs. Op 1 juni geeft Van Wessum een openbare les over dit thema en wordt ze geïnstalleerd als associate lector bij Windesheim Flevoland.
“Scholen zijn vrij om het onderwijs naar eigen inzicht in te richten. Om zwakke scholen te voorkomen en leraren te ontlasten, is het nodig dat schoolbesturen nieuwe werkvormen introduceren en leraren stimuleren elkaar te onderwijzen. De overheid moet daar meer op sturen en middelen voor vrij maken”, aldus Van Wessum. Ze hoopt dat haar boodschap doordringt tot het formatieproces, waar de contouren voor het toekomstig onderwijsbestel worden vastgesteld.
“De verantwoordelijkheid voor goed onderwijs kun je als overheid niet alleen op de individuele leerkracht afwentelen. Intervenieer op andere plekken in de onderwijsketen. Leg de focus bij de schoolleiding en het schoolbestuur. Die moeten nieuwe samenwerkingsvormen binnen de schoolmuren introduceren en zorgen voor een sterke leercultuur”, aldus Van Wessum.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids