Vorige week werd de Franse docent Samuel Paty vermoord door een extremist omdat hij een spotprent van de islamitische profeet Mohammed in de klas had laten zien. De hele wereld reageerde geschokt op de moord, en ook Nederlandse leraren zijn geschrokken en bezorgd. Docenten maatschappijleer vinden dat hun vak een belangrijkere rol moet gaan spelen op school. Dit meldt NOS.
Rob Molenkamp, docent maatschappijleraar uit Amersfoort, schrok toen hij het nieuws over Paty zag op het journaal: “Ik ben nuchter, maar enige angst of voorzichtigheid zit nu toch in mijn achterhoofd.” Net als Paty laat hij ook weleens de spotprenten van de profeet Mohammed zijn, en hij is ook van plan om daarmee door te gaan (zeker als het om het thema democratie gaat), met als doel om een discussie te starten in de klas. “Mijn stijl van lesgeven is om een stelling makkelijk de groep in te gooien”, zegt Molenkamp. “Maar nu vraag ik me af of wij leraren genoeg in de gaten hebben welke gevoeligheden er leven, bijvoorbeeld onder leerlingen met een andere culturele achtergrond, om deze discussie verantwoord te brengen?”
Bereid leerlingen goed voor
Volgens Karim Amghar, docent omgangskunde, is het ontzettend belangrijk dat de klas eerst goed voorbereid wordt voordat een spotprent getoond wordt. “Je kunt ook over vrijheid van meningsuiting praten zonder de spotprenten te tonen. Als je ze laat zien, zorg dan dat kinderen de vaardigheden hebben om te dealen met hun emoties daarbij.” Amghar vindt dat docenten maatschappijleer beter opgeleid zouden moeten worden als het gaat om radicalisering. “Docenten zijn nu te weinig onderlegd in hoe ze daar met kinderen over praten en er is onvoldoende aandacht voor in de lerarenopleiding.”
Belangrijkere rol voor maatschappijleer
Nederlandse kinderen weten weinig over politiek en hoe de rechtsstaat werkt, legt docent Henk-Jaap Batelaan uit, en dat heeft ook te maken met het feit dat er maar één jaar maatschappijleer wordt gegeven op school. Marcel Mooijman, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer, wil dan ook dat het vak een grotere rol krijgt. Hij stelt voor om maatschappijleer als examenvak aan te bieden en om het vak ook al te geven in de onderbouw: “Wil je dat zaken als rechtsstaat en democratie gaan leven onder kinderen, dan moeten die vakken een belangrijkere positie in het onderwijs krijgen.”
Door: Nationale Onderwijsgids