Bevoegde wiskundedocenten kunnen aan de Hogeschool Utrecht beginnen aan een bijscholingstraject om zo snel mogelijk voor de klas te komen. Dit geldt vooralsnog voor met name Turkse docenten. Dit kan ook interessant zijn voor gevluchte Oekraïense docenten. De tekorten in het onderwijs kunnen op die manier misschien opgevuld worden. Dat meldt de Volkskrant.
Docentvluchteling voor de Klas is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en belangenorganisatie Vluchtelingenwerk. Nieuwkomers die in het land van herkomst wiskundedocent waren krijgen nu de mogelijkheid om in Nederland dezelfde functie te gaan bekleden.
Vakken
In anderhalf jaar tijd krijgen ze aan de Hogeschool Utrecht tweemaal per week intensief Nederlandse les. Ook de vakken didactiek en pedagogiek en een stage op een school staan op het programma.
Statushouders
De eerste lichting studenten die vorige maand zijn begonnen bestaat uit veertien Turkse statushouders. De meeste statushouders hebben in hun thuisland veel ervaring opgedaan als wiskundedocent. Sinds de mislukte coup van 15 juli 2016 zijn vele docenten in Turkije ontslagen.
Diploma’s van Turkse leraren worden het meest in Nederland gewaardeerd. Volgens cijfers van DUO zijn sinds 1 januari 2015 aan 831 leerkrachten lesbevoegdheden toegekend. En dat allemaal op basis van een Turks diploma.
Oekraïense docenten
De Oekraïnecrisis maakt duidelijk dat het loont om vluchtelingen voor de klas te zetten. Op dit moment springen al veel Oekraïense docenten bij om het onderwijs toegankelijker te maken voor de vele nieuwe leerlingen. Mochten de Oekraïense docenten langer blijven, dan kunnen ze via DUO een Nederlandse lesbevoegdheid aanvragen. Alleen geldt voor hen hetzelfde als voor de Turkse statushouders, ze zijn nog niet in staat om zelfstandig voor een klas te staan. Een traject in de vorm zoals die nu aan de Hogeschool Utrecht wordt aangeboden, zou uitkomst kunnen bieden.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk