De winnaars van de Leraar van het Jaar-verkiezing zijn tijdens een feestelijke uitreiking door minister Wiersma bekendgemaakt. Steffie van der Meijden, Erik Ex, Dimitri van Dillen en Lennart van der Meulen vertegenwoordigen komend jaar hun sector en zijn ambassadeur van Leraar24. Dat meldt Leraar24.
Het doel van Steffie is om Nederland te laten zien hoe fantastisch haar leerlingen zijn. “De leerlingen in mijn klas kunnen de maatschappij heel wat leren. Doorzetten bijvoorbeeld, open en eerlijk zijn en iedere dag zien als een nieuwe kans. Daarnaast zou ik willen dat we in onderwijsland alle deuren opengooien en met elkaar in gesprek gaan om zo samen het onderwijs beter te maken.” De jury vindt Steffie een perfecte ambassadeur voor het speciaal onderwijs vanwege haar aanstekelijke enthousiasme en hart voor alle leerlingen. “Ze blinkt uit in samenwerken, zowel in de klas als in het team, en zorgt er daarmee voor dat het onderwijs optimaal aansluit bij de behoefte van leerlingen.”
Vakinhoudelijk sterk
Erik wil zich hard maken voor Collective Teachers Efficacy, het samenwerken tussen leraren. “Leraren zouden veel meer moeten samenwerken, dat helpt ontzettend om het onderwijs beter te maken. Vooral jonge leraren hebben daar veel profijt van. Ik ben ervan overtuigd dat je het als leraar niet alleen doet, in dit vak heb je een goed team nodig.” De jury vindt Erik niet alleen vakinhoudelijk sterk, maar waardeert het dat hij ook expliciet nadenkt over de invulling van het onderwijs en dat hij zich wil inzetten om leraren van elkaar te laten leren.
Gepersonaliseerd leren
Wat Dimitri zijn leerlingen vooral wil meegeven is van het leven genieten. Daarom zet hij in op gepersonaliseerd leren. “Genieten begint bij leren, en hoe kun je beter leren dan met gepersonaliseerd leren?” De jury prijst de eigengereidheid van Dimitri. “Hij durft dingen anders te doen dan andere leraren, hij sluit aan bij de belevingswereld van studenten, volgt zijn eigen passie en stimuleert studenten dat ook te doen. Zijn rebelse enthousiasme werkt aanstekelijk.”
Productief leerklimaat
Lennart wil zich graag inzetten voor meer meesters voor de klas, omdat meesters op een andere manier lesgeven. Ook wil hij andere leraren inspireren om actief en coöperatief aan de slag te gaan. “Want dat zorgt voor meer leerplezier en een gevoel van veiligheid, wat weer leidt tot een productief leerklimaat.” De jury is van mening dat Lennart kansen creëert door elke kind te zien. “Aan de hand van coöperatieve werkvormen creëert hij een betekenisvolle leeromgeving waarin ieder kind gezien wordt en waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn.”
Vier categorieën
De titel Leraar van het Jaar wordt in vier categorieën uitgereikt: primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De vier winnaars worden door een vakjury gekozen uit twaalf genomineerden, die door leerlingen, ouders en collega’s zijn voorgedragen. De Leraar van het Jaar is niet een titel voor de beste leraar van Nederland, wel voor de leraar die volgens de jury het vak van leraar op een inspirerende manier kan uitdragen en op een goede manier kan vertegenwoordigen.
De Leraren van het Jaar zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen hun sector. Dat betekent dat ze het onderwijsvak promoten (om zo ook jonge mensen enthousiast te maken voor het leraarschap) en dat ze zich inzetten voor belangrijke onderwijsthema’s. Ze worden bijvoorbeeld uitgenodigd bij talkshows, participeren in onderwijsdebatten met collega’s, beleidsmakers en politici, en leveren bijdragen in de media en als gastsprekers op onderwijsevents.
Door: Nationale Onderwijsgids