In een speciale radio-uitzending blikt Stine Jensen samen met een panel van cartoonisten terug op het jaar 2023. Onder andere Jos Collignon en Bas van der Schot schuiven bij Jensen aan. Wat was hun opmerkelijkste tekening bij het nieuws? Welke veroorzaakte ophef, welke typeert het jaar? Welke cartoon vonden zij zelf het beste, welk onderwerp het lastigst? En hoe ervaren zij de vrijheid van meningsuiting –is die sterker onder druk komen te staan? Dat meldt HUMAN.
De radio-uitzending volgt op de nieuwe HUMAN-podcastserie De Cartooncrisis. Ter nagedachtenis aan Samuel Paty, gaat Stine Jensen in deze vierdelige podcast op zoek naar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Sinds de moord op Paty worstelen docenten daarmee. Want cartoons tonen of niet, bespreken of niet? En de cartoonisten, durven die de grens nog op te zoeken?
Actualiteit van het afgelopen jaar
Waar de podcastserie vertrekt vanuit de moord op Paty en de gevolgen daarvan, staat de radio-uitzending in het teken van de actualiteit van het afgelopen jaar.
Met onder meer te gast:
Jos Collignon is politiek cartoonist bij de Volkskrant sinds 1980. Hij won de Inktspotprijs voor de beste politieke cartoon in 2009, met een spotprent over de gevallen DSB Bank. In 2022 besloot de hoofdredactie van de Volkskrant één van zijn cartoons te verwijderen, volgens het hoofdredactionele commentaar 'omdat deze Marokkanen stigmatiseert'. Onlangs werd zijn spotprent over 'de dikke duim op de lange arm' van Israël onderwerp van discussie.
Bas van der Schot maakt sinds 2011 politieke cartoons voor de Volkskrant. Eerder tekende hij voor NRC Handelsblad, nrc.next, Vrij Nederland en het Algemeen Dagblad. Hij won drie keer de Inktspotprijs. In 2002 voor zijn spotprent met clowns in de LPF-fractie, in 2013 voor zijn spotprent over het afschudden van de ideologische veren van de PvdA, en dit jaar met zijn tekening van een ijsbeer vastgelijmd aan een ijsschots.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Anna van Kooij