GRONINGEN - Op zaterdag 16 juni vindt in Groningen het symposium Ouderen & Muziek plaats. Dit symposium vormt de afsluiting van een onderzoeksproject van het Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts van de Hanzehogeschool Groningen.
In het kader van Healthy Ageing, een van de speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen, heeft het lectoraat twee jaar lang onderzoek gedaan naar het leren bespelen van een muziekinstrument op latere leeftijd. De ervaring leert dat ouderen nog steeds heel goed een instrument kunnen leren bespelen. Bovendien is het een feit dat muziek maken over het algemeen een gunstig effect kan hebben op het welzijn en de fysieke en cognitieve vermogens van ouderen.
Eindelijk tijd om saxofoon te leren spelen
Een groeiende groep ouderen neemt muzieklessen om een langgekoesterde wens te vervullen of een oude passie weer op te pakken. Muziek is veel meer dan een tijdverdrijf voor ouderen. Inspiratie en groei blijken belangrijke drijfveren voor ouderen.
Grotere kans op werk
Muziekles geven aan ouderen is een specialisme dat kansen biedt voor de professionele muziekdocent. Wel vereist lesgeven aan ouderen een specifieke aanpak. Op basis van de resultaten van het onderzoek Ouderen & Muziek kan dit specialisme verder worden ontwikkeld.
Symposium en online kennisbank
Tijdens het symposium op zaterdag 16 juni staan de onderzoeksresultaten en de toepassing daarvan binnen het vakgebied van de docent centraal. Het symposium is gericht op docenten en staf muziekscholen, privédocenten, docenten en studenten muziekvakonderwijs en medewerkers en onderzoekers kunst & cultuurbeleid.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen