Normal_11280

UTRECHT (ANP) - Docenten en ouders van niet-Nederlandse leerlingen hebben vaak stroeve gesprekken omdat ze een andere visie hebben over de opvoeding van de kinderen.

Migrantenouders denken vanuit het principe ‘hard je best doen’, terwijl Nederlandse ouders milder oordelen over hun kinderen. Zij dragen meestal psychische factoren als faalangst aan als verklaring voor het niveau van hun kind.

Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Voor het onderzoek werden 80 gesprekken geanalyseerd tussen ouders van kinderen in groep 8 en Nederlandse leraren.

Omdat de docenten de verschillende benadering tussen Nederlandse en niet-Nederlandse ouders verwachten, hebben ze de neiging om migrantenouders tegen te spreken nog voor zij iets hebben gezegd.

De verschillen in visie maken het voor allochtone ouders en leerkrachten lastig om als partners op te treden, "al proberen beide partijen dit wel de bereiken", zegt onderzoekster Mariëtte de Haan.

Volgens haar zouden de gesprekken beter verlopen als zowel de docent als de ouder bewuster omgaan met de verschillen in visie, houding en gedrag. "Scholen kunnen daar zeker meer aandacht aan besteden", vindt De Haan.