WASHINGTON (Novum/AP) - Amerikaanse legerofficieren is bij een keuzevak over de islam bijgebracht niet in terroristen, maar in de islam zelf de vijand te zien.
Docent Matthew Dooley opperde zelfs dat de vernietiging van de heilige steden Mekka en Medina, net als die van Hiroshima en Dresden in de Tweede Wereldoorlog, noodzakelijk kan zijn om de oorlog tegen de islam te winnen.
Dat blijkt uit collegedictaten, waarop het Wired.com-blog Danger Room de hand heeft gelegd. Het Pentagon heeft de lessen in april stilgelegd na een klacht van een student.
Het onderricht van luitenant-kolonel Dooley stond op gespannen voet met de herhaalde verzekering van tal van regeringsmedewerkers, dat de Verenigde Staten een oorlog voeren tegen moslimterroristen, niet tegen moslims in het algemeen.
"Ze haten alles wat jullie lief is en zullen nooit met jullie willen samenleven, tenzij je je onderwerpt", betoogde Dooley vorig jaar juli tijdens een les op de Generale Staf Academie in Norfolk, Virginia.
De academie onderwijst beroepsofficieren van de middenrangen en regeringsmedewerkers van buiten het leger in strategie en oorlogvoering.
De docent vroeg zijn studenten aan te nemen dat de Geneefse Conventies 'niet langer relevant' zouden zijn. "Dat biedt de mogelijkheid indien nodig opnieuw burgers onder vuur te nemen (Dresden, Tokyo, Hiroshima en Nagasaki strekken tot voorbeeld...)."
Dooley's theoretische strijdplan voorzag in scenario's als 'Saudi-Arabië op het randje van de hongerdood (...), de islam tot een onbetekenende sekte teruggebracht', en de heilige islamitische steden Mekka en Medina 'vernietigd'.
De luitenant-kolonel beval 'een rechtstreekse ideologische en filosofische confrontatie met de islam' aan, omdat moslims niet een godsdienst, maar een politieke ideologie zouden aanhangen.
Aangezien de islam het Westen, en de VS in het bijzonder, de oorlog heeft verklaard kan het Westen die strijd slechts winnen als de islam fundamenteel verandert, betoogde Dooley.
Een afschrift van Dooley's lesstof viel in handen van het weblog Danger Room, dat het online plaatste. Het Pentagon heeft bevestigd dat het materiaal authentiek is.
De meermalen onderscheiden veteraan Dooley geeft geen les meer, maar is nog wel in dienst van de academie in Norfolk. Die houdt sinds de klacht van een student over Dooley's onderwijs in april al het lesmateriaal tegen het licht om te waarborgen dat in geen ander vak anti-islamitische lesstof wordt gebruikt.
De collegereeks over de islam maakte geen deel uit van het kerncurriculum, maar was een keuzevak dat sinds 2004 werd aangeboden.
Naar schatting zo'n achthonderd studenten hebben Gedachten over Islam en Moslimradicalisme door de jaren heen gevolgd. Het is onduidelijk wanneer Dooley, die sinds 2010 in Norfolk doceerde, de lessenaar bij het vak overnam.