AMSTERDAM - Jongens hebben de afgelopen jaren een steeds grotere achterstand opgebouwd ten opzichte van meisjes. Vrouwen scoren doorgaans hoger op IQ-tests en in het onderwijs lopen jongens wereldwijd achter.
Ook in Nederland groeit het aantal laagopgeleide jongens en is er meer sprake van schoolverlatende jongens. Degenen die de eindstreep wel halen, hebben hier doorgaans meer tijd voor nodig. Het Domein Onderwijs en Opvoeding (DOO) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) van de Universiteit van Amsterdam (UvA) starten daarom vanaf oktober de nieuwe collegereeks ‘Jongens, wat is er aan de hand?’.
Uit het rapport van het IIS en Domein Onderwijs en Opvoeding (DOO) is gebleken dat het niet bijzonder goed gaat met leerplichtige jongens in Nederland. De huidige generatie jongens is opvallend lager opgeleid dan meisjes en dan oudere werkende mannen. Op termijn vormt de onderwijsachterstand van jongens een bedreiging voor de internationale concurrentiepositie van Nederland, stelde TNO dit jaar vast.
Het jongensprobleem is een ‘multi-dimensioneel’ probleem waarbij psychologie, sociologie, pedagogiek en onderwijs elkaar aanvullen. De collegereeks ´Jongens, wat is er aan de hand?’ brengt het probleem breed voor het voetlicht. Hoogleraren en experts vanuit verschillende disciplines presenteren in zeven bijeenkomsten hun inzichten. Ook vinden discussies met de zaal en interviews met jongens plaats. Zo wordt het mogelijk om het probleem specifieker uit te werken in samenwerking met wetenschappers, de praktijk en jongens zelf.
De collegereeks vindt plaats van 10 oktober tot en met 19 december in Amsterdam. Klik hier voor meer informatie.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen