Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) reageert verbaasd op de conclusies in de Keuzegids HBO 2015 die vorige week verscheen. In de gids wordt de studie informatica bestempeld als een ‘riskante’ studie. Er ligt volgens de gids een ongunstige baankans in het verschiet. Terwijl volgens de branchevereniging de vraag naar studenten informatica nog nooit zo groot is geweest.
Met name de specialisatie software engineering & development en functioneel beheer zijn onderdelen die zeer gewild zijn. Zeker nu de Nederlandse digitale industrie floreert. Het afgelopen jaar werd groeide de omzet met gemiddeld 16 procent. Door de groei van de markt neemt ook de werkgelegenheid binnen digitale bureaus toe. Zo is het aantal FTE’s het afgelopen jaar met acht procent gestegen.
Paul Manuel, voorzitter DDA legt uit: “Goede front- en backend developers zijn bij uitstek de personen die onze projecten tot een hoger niveau kunnen brengen en onlosmakelijk onderdeel uitmaken van de scrum-teams. Het blijft lastig om in deze posities de juiste personen te vinden en we merken dat veel bureaus moeite hebben om de vacatures te vervullen.”
Ook Nederland ICT ziet uitstekende arbeidsmarktperspectieven voor afgestudeerden HBO Informatica. Uit recent onderzoek dat Dialogic in opdracht van Nederland ICT, ECP en CIO Platform Nederland heeft uitgevoerd blijkt juist dat ten opzichte van de uitstroom van ICT-opleidingen bij werkgevers veel vraag is naar HBO-gediplomeerden. Er bestaat vooral een tekort aan developers, bij uitstek die functies waarvoor bijvoorbeeld het HBO Informatica opleidt.
Een daling in de instroom van nieuwe talenten zal voor de digitale bureaus flinke problemen opleveren. Manuel: “De kracht van onze oplossingen ligt in de combinatie van creativiteit en technologie. Zonder technologie blijven mooie ideeën in conceptfases hangen. Ik zou dan ook een oproep willen doen onder studenten die zich oriënteren op hun studiekeuze om massaal te kiezen voor informatica, want er liggen prachtige carrière kansen in het verschiet.”
© Nationale Onderwijsgids