De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft de website studentenlijn.nl opgezet. Hier kunnen studenten terecht met vragen over bijvoorbeeld studiefinanciering, huisvesting of medezeggenschap. Aanleiding voor het opzetten van de website is dat volgens de studentenbond de informatie van het ministerie vaak incompleet is. Dit meldt de LSVb.
De afgelopen maanden is de LSVb bezig geweest met allerlei inhoudelijke dossiers. Het viel de studentenbond op door de invoering van het leenstelsel dat de informatie van het ministerie of van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) vaak incompleet is. De LSVb heeft al jaren een studentenlijn, waar juristen telefonisch vragen beantwoorden van studenten. Deze hulplijn blijft bestaan naast de nieuwe website.
Volgens juriste Lisa van der Zant komen op de telefonische studentenlijn sinds januari veel vragen binnen over het nieuwe leenstelsel. “Veel bachelorstudenten weten niet of ze voor hun master nog een basisbeurs krijgen. Ook zijn er vragen over de aanvullende beurs.” De juriste krijgt ook vragen over of iets wettelijk is toegestaan. Zo zijn er talloze verzoeken en bezwaren geschreven voor examencommissies, zegt Van der Zant. Het doel van de website is niet dat er minder gebeld wordt. De website is bedoeld voor de studenten die het prettiger vinden om eerst zelf online een antwoord op hun vraag te vinden.
© Nationale Onderwijsgids