Lector Hanno van Keulen van hogeschool Windesheim in Zwolle onderzocht het fenomeen 3D-printen op de basisschool. Hij constateerde: 3D-printen leidt tot innovatie in het klaslokaal, maar dit zal niet vanzelf gaan. "Wie er niets van weet, past het niet toe in het onderwijs. Maar kom je op school nooit in aanraking met deze of andere vormen van technologie, dan zul je minder snel thuisraken in een wereld die constant innoveert. “ Om 3D-printen op basisscholen te stimuleren, organiseert de Pabo in Zwolle een 3D-print challenge. Dit meldt hogeschool Windesheim.
Van Keulen vindt dat leerlingen op de basisschool goed voorbereidt moeten worden: “Alhoewel het basisonderwijs niet opleidt tot een specifiek beroep, zal technologie hoe dan ook een effect hebben op hun toekomst”, stelt de lector.
Bij de stagescholen van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) viel daarom een uitnodiging voor een 3D-print challenge in de bus. De uitdaging: bedenk een nieuwe educatieve toepassing voor een 3D-printer in de klas. De belangstelling was groot en inmiddels doen twaalf basisscholen mee, waaronder drie zogenaamde TechnoDiscovery-scholen. Dit zijn basisscholen die zich willen profileren op het vlak van wetenschap en techniek. Scholen die graag wilden meedoen, maar zelf nog geen 3D-printer in huis hadden, kregen van Windesheim een eigen printer cadeau.
In aanloop naar de 3D-print challenge vindt er op 16 maart in Lab21 een inspiratiemiddag plaats voor alle scholen die met een 3D-printer aan de slag gaan. Tijdens deze middag krijgen scholen tips en tricks en leren ze hoe ze een 3D-printer in het onderwijs kunnen inzetten. Lab21 is het digitale innovatiecentrum van Windesheim voor onderwijs en educatie. Hierna kunnen scholen hulp krijgen van een studententeam dat de scholen bezoekt. Op 15 juni presenteren de scholen tot slot hun resultaten. Op die dag wordt ook de winnaar bekendgemaakt.
® Nationale Onderwijsgids