Normal_man__zorgopleiding__verpleging__verpleegkundige__ziekenhuis__hulp__onderzoek

Het Talmalectoraat en het Instituut voor Zorg & Welzijn zijn twee jaar geleden de Wmo-werkplaats begonnen, als onderdeel van de landelijke Wmo-werkplaatsen vanuit het ministerie van VWS. In de werkplaats is een team van docenten, projectleiders en onderzoekers aan de slag gegaan met: ondersteunen van gemeenten en zorg en welzijnsorganisaties in Friesland, trainen van medewerkers van sociale teams, onderzoek verrichten naar de effecten van decentralisaties en onderwijs ontwikkelen voor toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals. Het ministerie van VWS erkent het succes van de Wmo-werkplaats door de subsidie voor drie jaar te verlengen. Dat meldt NHL Hogeschool.

In de zorg en binnen het sociale domein is de laatste jaren in Nederland veel veranderd en er vinden nog steeds veranderingen plaats: een deel van de zorgtaken is bijvoorbeeld overgedragen aan gemeenten. Dit vraagt veel van professionals bij gemeenten en zorginstellingen en van de inwoners van gemeenten. Er waren en zijn veel organisatorische en inhoudelijke vragen. NHL Hogeschool draagt bij aan antwoorden op deze vragen.

Onder de nieuwe naam Werkplaats Sociaal Domein Friesland zijn, samen met gemeenten en het werkveld, zes speerpunten geformuleerd, waar het team zich op richt. Verder ontwikkelen van de sociale teams en de transformatie van de sociale professional. Verder ontwikkelen en implementeren van de aanpak eenzaamheid (signaleren en trainen vrijwilligers en zorg- en welzijnsprofessionals). Verder ontwikkelen en implementeren van e-health en e-welzijn met behulp van e-learning. Integraal samenwerken in de wijk. Burgerinitiatieven / rol civil society, verbinding formele en informele zorg- en ondersteuning. En tot slot lokaal maatwerk op individueel niveau en het niveau van sociale netwerken.

Evelyn Finnema, lector van het Talmalectoraat over de werkplaats: “De werkplaats is een prachtige kans om met partners, zoals Stenden, Friese gemeenten, het Friesland College en zorg- en welzijnsinstellingen de sociale professional te ondersteunen, kennis te ontwikkelen, kennis te verspreiden en niet in de laatste plaats kennis toe te passen in de opleidingen voor de toekomstige professionals. “

© Nationale Onderwijsgids