Normal_floor-wil-over-seks-praten

Studente Floor van den Brink is een crowdfunding-actie gestart om de masteropleiding die ze graag wil doen te kunnen financieren. Volgens de studente is de actie nodig omdat ze van DUO haar studiefinanciering niet mag gebruiken voor het schakelprogramma dat ze eerst moet volgen. Van den Brink hoopt via de donatiepagina die ze heeft opgezet 5000 euro binnen te halen. Dit meldt Metronieuws.

Van den Brink heeft Pedagogiek gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht en wil zich nu specialiseren in de seksuologie. Haar hbo-diploma geeft echter geen rechtstreekse toegang tot de masteropleiding aan de KU Leuven die ze voor haar specialisatie heeft gekozen. Ze moet verplicht een schakelprogramma volgen om haar kennis en vaardigheden op het vereiste niveau te brengen. Tot haar schrik kwam de studente erachter dat ze tijdens dit schakeljaar geen aanspraak maakt op een lening van DUO.

“DUO heeft mij een beetje genaaid”, schrijft de studente op haar Facebook-pagina. Ze kreeg in februari te horen dat ze nog recht had op 31 maanden lening. In juli ontving ze echter een brief waarin stond dat ze niet in aanmerking kwam voor studiefinanciering omdat een schakeljaar niet als een voltijdopleiding wordt beschouwd. De regels van het systeem maken het voor hbo-studenten zo wel erg moeilijk om door te stromen naar de universiteit, vindt Van den Brink. Ze startte daarom een crowdfunding-campagne om toch verder te kunnen studeren.

Op de doneerpagina ‘Floor wil over seks praten’ doet ze haar verhaal en vraagt ze mensen om een donatie. Ze heeft inmiddels 34 donaties ontvangen en de teller staat op 1180,- euro. Daarmee zit ze op bijna een kwart van het bedrag dat ze nodig denkt te hebben, met nog 49 dagen te gaan. Volgens Van den Brink zijn de reacties op haar campagne positief: “Mensen vinden het ‘een stoere actie’ en worden geraakt door mijn verhaal”. Kritische vragen zijn er ook, die probeert ze open en duidelijk te beantwoorden. De studente is vooral blij dat zoveel mensen zich betrokken voelen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids