De Hogeschool van Amsterdam benoemt internetpionier Marleen Stikker op donderdag 28 januari, de Europese Dag van de Privacy, tot ‘Professor of Practice’. Met haar benoeming wil de hogeschool een kritische houding stimuleren rond digitale technologie bij studenten, docenten en onderzoekers. Dit meldt de Hogeschool van Amsterdam (HvA).
Stikker staat bekend als voorvechter van een open, inclusieve en eerlijkere digitale technologie. Met haar benoeming neemt de hogeschool dan ook een standpunt in: internet en alle aanverwante technologieën zijn te belangrijk om aan een paar grote bedrijven over te laten, want onze waarden als persoon en samenleving staan op het spel. Van fake news tot Airbnb en Uber: de belangen van burgers, steden en overheden staan voor ‘big tech’ niet voorop. Dat moet anders, en dat begint met kritisch bewustzijn in het onderwijs, aldus de HvA.
Voor alle opleidingen relevant
De hogeschool neemt dit standpunt in, omdat digitalisering inmiddels alle vakgebieden raakt. Van grote hoeveelheden medische data in de gezondheidszorg, tot microtargeting in de marketing: overal ontstaan nieuwe toepassingen. En daarmee serieuze vragen over de verantwoorde inzet van technologie.
“Voor het onderwijs aan de HvA geldt dat we een kritische houding rond digitalisering willen ontwikkelen in álle opleidingen”, zegt Stikker zelf over haar aanstelling. “Want dit bewustzijn is te belangrijk om alleen bij de opleiding ICT neer te leggen. Ook als je een opleiding volgt tot leraar op de middelbare school, of controller wordt, moet je hier voor je vakgebied vanaf weten.”
Onderwijs, onderzoek en organisatie
In haar nieuwe rol van Professor of Practice richt Stikker zich op drie gebieden: onderwijs, onderzoek en de organisatie. Ze zal onder meer het debat aangaan met studenten en docenten, en gastcolleges geven met collega’s van onderzoeksinstelling Waag. Studenten kunnen deelnemen aan verschillende projecten, zoals het ontwikkelen van een veilig digitaal Amsterdam voor 2025, en Public Spaces, een project waarin Waag veilige alternatieven voor sociale media ontwikkelt.
Op onderzoeksgebied betrekt Stikker lectoren bij Public Stack, een opzet voor een alternatief internet. Ook draagt zij bij aan verschillende HvA-onderzoeksprogramma’s, waaronder Responsible A.I.
Tot slot kijkt Stikker naar de bedrijfsprocessen en organisatie. Wat voor systemen gebruikt men bijvoorbeeld op de hogeschool? Hebben studenten regie op eigen data? Uiteindelijk moet dit tot praktische criteria voor inkoop leiden.
Door: Nationale Onderwijsgids