Caribische studenten krijgen het vooral lastig met invoering langstudeerboete

Veel studenten maken zich zorgen over de langstudeerboete die binnenkort wordt ingevoerd. Hoofddocent aan de Hogeschool van Rotterdam, Jean-Marie Schmidt, denkt dat vooral Caribische studenten last krijgen van de langstudeerboete. Studenten die langer over hun studie doen dan nodig ontvangen deze boete die extra kosten met zich meebrengt. Dat meldt het Caribisch Netwerk.

Caribische studenten hebben veel moeite met de stap naar Nederland en het onderwijssysteem. In het onderwijs wordt ze niet geleerd om zelfstandig te zijn, maar dat wordt wel van ze verwacht. Middelbare scholen bieden veel structuur. Leraren daar bieden die structuur aan, aldus Schmidt. Studenten moeten binnen het hoger onderwijs veel meer zelf doen. Studievertraging wordt vaak opgelopen vanwege deze zelfstandigheid en de vrijheid die dat met zich meebrengt. Overigens geldt dat voor alle studenten, en niet alleen voor Caribische studenten.

Specifieke vaardigheden en ondersteuning 

Caribische studenten hebben wel specifieke vaardigheden en ondersteuning nodig om succesvol te kunnen zijn. Van studenten verwachten we dat ze zelfstandig en zelfredzaam zijn, maar we leren ze dan niet hoe dat moet, aldus Schmidt. “Hoe ze hun eigen studie moeten plannen en aanpakken, moeten ze vaak nog leren.”

Reflectie 

Er is veel behoefte aan onderwijs waarbij men leert te reflecteren op het eigen denken en op het leerproces. “Caribische studenten moeten onderwezen worden in deze zogenoemde metacognitie. Dan kunnen ze leren hoe ze zelfstandig hun eigen leerproces kunnen regelen”, zegt Schmidt. Nederlandse hogescholen en universiteiten moeten zich daarvoor wel extra inzetten. Dat geldt ook voor het onderwijssysteem op de Caribische eilanden en voor de overheid.

Training 

Leraren op de Caribische eilanden moeten daarvoor een training krijgen en er is extra ondersteuning voor de ouders nodig. “De scholen op de Caribische eilanden moeten zich gaan richten op het aanleren van metacognitieve vaardigheden bij studenten vanaf een jonge leeftijd”, zo stelt Schmidt.

Betere samenwerking 

Om ervoor te zorgen dat de Caribische studenten de juiste ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, roept Schmidt op tot een betere samenwerking. “Onderwijs moet prioriteit krijgen en de benodigde middelen beschikbaar stellen om deze studenten te laten slagen.”

Caribische studenten zijn succesvoller als ze de juiste ondersteuning krijgen. Dat is de conclusie die Schmidt trekt. Onderwijs in metacognitie is nodig, zodat ze hun studie succesvol kunnen afronden. “Als we de onderwijssystemen op de Caribisch Nederlandse eilanden kunnen verbeteren, dan hoeven deze kinderen geen onderwijs meer te volgen in Nederland.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk