Normal_kinderopvang3534

Minister Asscher van Sociale Zaken heeft het plan om de pedagogische doelstelling in de Wet kinderopvang uit te breiden met vaardigheden als probleemoplossend werken en digitale geletterdheid. Deze vaardigheden moeten, als het aan Asscher ligt, bepalend worden voor het pedagogische beleid. Zo moeten ze bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de dagindeling en de pedagogische visie. Dat meldt Kinderopvangtotaal.

Vanaf 2017 worden de kwaliteitseisen voor de kinderopvang en peuterspeelzalen verder verhoogd. Daarnaast wil Asscher de formulering van de pedagogische grondslag van de kinderopvang uitbreiden en koppelen aan concrete regelgeving. Zo moeten er doelbepalingen vastgelegd worden in de Wet kinderopvang, waarin staat welke vaardigheden kinderen in de kinderopvang leren die zij tegenwoordig nodig hebben, bijvoorbeeld digitale geletterdheid.

Asscher wil de vier algemene pedagogische doelstellingen wijzigen waarin de definitie van verantwoorde kinderopvang staat. Zo is een verantwoorde kinderopvang verantwoordelijk voor: Het bieden van voldoende fysieke en emotionele veiligheid en het bevorderen van de persoonlijke en sociale competenties en van de socialisatie door overdracht van waarden en normen ten behoeve van de gewetensontwikkeling.

Ook moeten kinderopvangorganisaties zich meer richten op de ontwikkeling van kinderen en worden daar ook meer op beoordeeld. De kwaliteitseisen zullen vanaf 2017 beter aansluiten bij wat kinderen op een bepaalde leeftijd nodig hebben. Een mentor zal de ontwikkeling van een kind volgen en dit bespreken met de ouders en de school. Op die manier kan worden voorkomen dat kinderen achterstanden oplopen die zij later moeilijk inhalen. 

© Nationale Onderwijsgids