Kinderen moeten op te jonge leeftijd al teveel presteren en te schools leren, stellen kleuterleerkrachten in de uitzending van zondag 21 februari van de Monitor. In de uitzending komen ook de kleutermethodes aan bod. De methodes zouden niet aansluiten bij de ontwikkeling van jonge kinderen en zijn volgens sommige kleuterleerkrachten te schools. Dat meldt de CED-Groep.
Spel is het belangrijkste middel voor jonge kinderen om te leren, benadrukten ontwikkelingspsychologen en pedagogen, zoals Vygotsky, al lang geleden. Vygotsky spreekt van spel zelfs als leidende activiteit in de peuter- en kleuterperiode; jonge kinderen houden van spelen, maar ze moeten ook spelen, omdat spel de beste ontwikkelingskansen biedt. Bij intense, betrokken spelactiviteiten zijn kinderen bezig op de toppen van hun kunnen. Op dat moment ontwikkelen kinderen zich en leren zij.
Activiteiten met een spelkarakter zijn dus erg belangrijk voor kleuters. De CED-Groep, ontwikkelaar en uitgever van kleuterprogramma Sil op school, geeft kleuterleerkrachten materiaal in handen om hun leerlingen op een andere manier te stimuleren. Sil op school is een relatief nieuw programma voor kleuters, met spelactiviteiten als basis en thema's die aansluiten bij de wereld van kleuters. De thema's worden acht keer per jaar nieuw ontwikkeld, en zijn dus altijd actueel.
Als ontwikkelaar van Sil op school vindt de CED-Groep het begeleiden van het (doen alsof)- spel het belangrijkste. Dit spel moet een kindeigen, plezierige, open en actieve bezigheid zijn en blijven. De rol van de leerkracht bij het spelen is erg belangrijk. Kinderen laten spelen en hierbij begeleiding bieden, zodat zij verder komen in hun spel, staat in het programma centraal. In de activiteiten staat telkens beschreven hoe de leerkracht de kinderen kan begeleiden bij hun spel, zodat er ondertussen ook wordt gewerkt aan ontwikkelingsdoelen. Hierbij wordt gewerkt volgens het principe van Verkennen, Verbinden en Verrijken; een aanpak om spel te ondersteunen en te stimuleren.
© Nationale Onderwijsgids