Normal_po__kov__docent__leraar__leerkracht__leerlingen__les__uitleg

In de communicatie en omgang met de kinderen maakt de pedagogisch medewerker gebruik van interactievaardigheden. Deze zijn belangrijk, omdat deze van invloed zijn op de ontwikkeling en welzijn van de kinderen in de groep. De training ‘Oog voor Interactie’ laat de interactievaardigheid bij pedagogisch medewerkers stijgen, zo blijkt uit twee rapportages. Dit meldt Vakblad Vroeg.

Een pedagogisch medewerker moet in staat zijn om een kind te begeleiden in zijn omgang met andere kinderen, zijn materiële omgeving en zichzelf. Goed ontwikkelde interactievaardigheden dragen bij aan een optimale ontwikkeling van jonge kinderen.  Er bestaan 6 interactievaardigheden, onderverdeeld in basisvaardigheden en educatieve vaardigheden. 
 
De training ‘Oog voor Interactie’ van het Nederlands Jeugdinstituut wil deze interactievaardigheden stimuleren bij pedagogisch medewerkers. Twee onderzoeken laten zien dat de interactievaardigheid bij pm’ers inderdaad vergroot wordt door de training. 
 
Zo laat het onderzoek Interactievaardigheden in de kinderopvang (Universiteit Utrecht, juni 2017) zien dat medewerkers zich na de training meer bewust zijn van hun eigen handelen en de behoefte van kinderen daarin. Observatie toont aan dat deelnemers zichzelf op zes van de zeven CLASS-proceskwaliteitsindicatoren verbeterden, zoals positieve sfeer, en aandacht voor kindperspectief. 
 
Uit dee BKK-monitor ‘Tussentijds verslag tweede tranche’ (BKK/Bureau Bartels, juni 2017) blijkt dat de motivatie van deelnemers tijdens de bijeenkomsten van ‘Oog voor Interactie’ hoog is en dat de training nog steeds in hoge mate aansluit op hun leerwensen en verwachtingen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids