Kwaliteit voorschoolse educatie is stabiel gebleven ondanks personeelstekort

De Onderwijsinspectie heeft in 2022 weer de kwaliteit van de voorschoolse educatie in Nederland onderzocht. De kwaliteit blijkt ten opzichte van 2017 stabiel gebleven. Zelfs na de coronapandemie en het toenemende personeelstekort. Er blijkt wel een verschil te zijn tussen de educatieve kwaliteit van de voorscholen. Het aanbod kan op ongeveer een kwart van de voorscholen beter worden afgestemd op de ontwikkeling van de kinderen. Dat meldt Kinderopvang Totaal. 

Op een derde van de voorscholen stemmen de medewerkers de activiteiten onvoldoende af op de individuele ontwikkeling van de kinderen. Op bijna veertig procent van de voorscholen kunnen medewerkers de ontwikkeling van de manier waarop kinderen problemen aanpakken, meer helpen. 

Onderdeel van een kindcentrum 

Voorscholen die onderdeel zijn van een kindcentrum blijken een betere kwaliteit in samenwerking te hebben dan voorscholen die geen onderdeel zijn van een kindcentrum. Ook op voorscholen is, net zoals op de kinderopvang, de samenwerking met ouders en het betrekken van de ouder een verbeterpunt. 

Onderzoek 

In het najaar van 2022 zijn er 195 voorscholen onderzocht en dat is gelijk aan het onderzoek uit 2019. In het onderzoek is gekeken naar de kwaliteit van de voorschoolse educatie, de verschillen tussen voorscholen, de verschillen tussen 2019 en 2022 en de relatie tussen de kwaliteit van de voorscholen en de kenmerken van voorscholen en hun omgeving. 

Door: Nationale Onderwijsgids / femke van Arendonk