Normal_pedagogisch_medewerker__kinderopvang__gastouder

GGD’en en gemeenten zijn niet altijd even goed vindbaar voor mensen die signalen op de kinderopvang willen melden. Mogelijk weten mensen niet dat ze met signalen bij hen terechtkunnen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar het signalenproces in de kinderopvang. De inspectie wilde onder meer weten of meldingen goed worden afgehandeld, hoe deze worden afgehandeld en of melders de GGD’en en gemeenten wel weten te vinden. Dit meldt Kinderopvang Totaal.

Aan het onderzoek van de inspectie werkten 92 procent van de GGD’en en 62 procent van de gemeenten mee. Het belangrijkste resultaat is dat gemeenten en GGD’en niet altijd vindbaar zijn voor melders, mogelijk omdat zij niet weten dat zij daar terechtkunnen met hun signalen. Wel ontvingen alle GGD’en vorig jaar signalen van ouders, medewerkers of anderen. Slechts een beperkt aantal gemeenten kreeg meldingen over de kinderopvang binnen.

Pedagogische kwaliteit

Over de pedagogische kwaliteit, veiligheid en gezondheid en de bezetting op de vloer, kwamen in 2022 de meeste meldingen binnen. De ernst en de inhoud van deze meldingen over de kinderopvang zijn binnen dit onderzoek buiten beschouwing gelaten.

GGD’en gebruiken het standaard registratiesysteem GIR-Inspecteren voor de uitvoering van toezicht, maar registeren signalen hier vooral buiten om. Het systeem blijkt niet te zijn ingericht op het registreren van meldingen, waardoor dit zorgt voor uitdagingen van het vastleggen, raadplegen en beheren ervan.

Drie verbeterpunten

Signalen over het algemeen goed afgehandeld, zegt de Inspectie van het Onderwijs. Ook zou het verwerkingsproces voldoende functioneren, als gekeken wordt naar de tevredenheid hierover onder de GGD’en en gemeenten. Maar omdat niet alle signalen over de kinderopvang bij hen terechtkomen en de GGD’en een grote variatie in het aantal meldingen ontvangen, zijn er drie verbeterpunten vanuit de inspectie: investeer in duidelijke verstrekking van informatie over het signalenproces voor mogelijke melders, investeer in een goed werkend registratiesysteem voor signalen en stel denklijnen op voor de inrichtingen van het signalenproces.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky