Vandaag promoveert Jolien van Uden, medewerker bij het ROC van Twente, op haar onderzoek ‘De docent als linking pin: een docentenperspectief op leerlingbetrokkenheid’. Er is niet eerder wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Het onderzoek krijgt dan ook nationaal en internationaal veel (vakinhoudelijke) aandacht. Dit meldt het ROC van Twente.
Het onderzoek
Leerlingbetrokkenheid is een belangrijke variabele in het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en draagt bij aan betere leerresultaten. Van Uden onderzocht hoe docenten uit het vmbo en mbo betrokkenheid percipiëren, hoe zij de betrokkenheid van hun leerlingen vergroten en wat zij leren als ze in de onderwijspraktijk de betrokkenheid van hun leerlingen verbeteren. Ze heeft hiertoe kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan en lichtte op 6 juni tijdens haar promotie de resultaten toe.
Positieve benadering in de praktijk
Eén van de conclusies is dat positieve relaties met leerlingen en een positieve benadering door docenten worden benadrukt als middel om de betrokkenheid van hun leerlingen te vergroten. Ook toont het onderzoek aan dat docenten zich kunnen ontwikkelen op het gebied van leerlingbetrokkenheid. Daarbij is het van belang dat docenten in de praktijk ervaren dat zij de betrokkenheid kunnen beïnvloeden. Dit gebeurt door nieuwe activiteiten in de praktijk te implementeren en gezamenlijk te reflecteren op wat het effect is van de geïmplementeerde activiteiten.
© Nationale Onderwijsgids