Gisteren is het startschot gegeven voor de Phone Challenge Workshop. Aan het Kellebeek College in Bergen op Zoom woonde staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken een les bij over telefoonkosten door gastdocenten uit de telecomsector. Tijdens de les ging de staatssecretaris met de mbo-studenten in gesprek en ontving zij een poster met daarop zeven tips die jongeren helpen hun telefoonkosten in de hand te houden. De Phone Challenge Workshop is ontwikkeld door Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB), in samenwerking met de mobiele telecomoperators en wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De workshop is onderdeel van het project Budget Challenge voor het mbo, waarvoor in maart workshops werden gegeven over het voorkomen van schulden. Peter Borgdorff, bestuurslid van WWJB: "Onlangs bleek uit Nibud onderzoek dat een op de vijf mbo studenten een schuld heeft en dat die schuld verdrievoudigd is. Daarom is het goed dat WWJB in co-creatie met jongeren lesmateriaal heeft ontwikkeld om schulden aan te pakken of te voorkomen."
De komende weken gaan tientallen medewerkers van telecomoperators Vodafone en KPN aan de slag als gastdocent op mboinstellingen door het hele land voor de Phone Challenge Workshop. Aanleiding voor deze speciale les is eerder onderzoek waaruit is gebleken dat 40 procent van de jongeren de maandelijkse bundel van zijn mobieltje wel eens overschrijdt, vertelt Thea Hazel-Stals, directeur van WWJB. De Phone Challenge Workshop gaat in op telefoongebruik en bijbehorende kosten, één van de oorzaken van schulden onder jongeren.
©Nationale Onderwijsgids