Normal_mbo_leerbedrijf_techniek

94 procent van de leerbedrijven wil jongeren een kans geven op de arbeidsmarkt. In 2011 was dit 78 procent. 93 procent van de bedrijven leidt op uit betrokkenheid met de branche. Werkgevers vinden het belangrijk jongeren binnen te halen in de branche om zo de toekomst van het vak te waarborgen. Dat blijkt uit onderzoek van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) naar de motivatie om erkend leerbedrijf te worden en naar de voordelen die dit oplevert voor bedrijven. Dat meldt SBB.

Michaël van Straalen, vicevoorzitter SBB en voorzitter MKB-Nederland: "Dit onderzoek laat de enorme betrokkenheid zien van mkb-ondernemers. Ze denken aan de toekomst van hun branche en willen daarvoor investeren in jonge mensen die het vak nog moeten leren. Dat is een investering in de vakmensen van de toekomst."

De bedrijven die meededen aan het onderzoek geven aan dat opleiden bijdraagt aan een open dynamische sfeer in het bedrijf en het binnenhalen actuele vakkennis. De samenwerking met de school is een belangrijke voorwaarde om goede studenten in het bedrijf te krijgen. 89 procent van de bedrijven vindt deze samenwerking heel belangrijk. 86 procent van de bedrijven gebruikt de stageperiode als een proeftijd: wanneer iemand in het bedrijf past, biedt het bedrijf de stagiair een arbeidsovereenkomst aan. Driekwart van de bedrijven kan en wil jongeren in het bedrijf plaatsen uit specifieke doelgroepen, zoals jongeren met een arbeidsbeperking.

Vandaag vindt de verkiezing beste leerbedrijf, beste praktijkopleider en landelijke uitblinker 2016 plaats. Tijdens het Uitblinkersgala aansluitend op MBO-city, het evenement voor het mbo-onderwijs in CineMec Ede, worden de prijzen uitgereikt. In aanloop naar deze verkiezing heeft SBB het onderzoek uitgevoerd. Aan het onderzoek namen 70 leerbedrijven deel. Zij behoren allemaal tot de genomineerde leerbedrijven en zijn afkomstig uit alle sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids