De Leescoalitie, een samenwerkingsverband van organisaties die het lezen willen bevorderen, heeft maandag twee SponsorRingen gewonnen. De vakprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de marketingsector. Het project Readification, dat lezen en games combineert, kreeg een gouden ring in de categorie innovatie en brons in de categorie maatschappij.
Eerder won Readification ook al een Leffie, een prestigieuze reclameprijs voor innovatieve campagnes. Voor Readification schreven auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow nieuwe verhalen die zich afspelen in de wereld van het videospel Assassin’s Creed Valhalla. Het project werd geïnitieerd door boekenkoepel CPNB, die deel uitmaakt van de Leescoalitie, en gameontwikkelaar Ubisoft.
Ubisoft Special-app
De verhalen worden ondersteund met extra visuals, geluidseffecten en videofragmenten. Beide verhalen werden in mei dit jaar gepubliceerd in de Ubisoft Special-app. Van de bijna 100.000 lezers was ruim 90 procent positief, aldus de initiatiefnemers.
Verder onderzoek onder de doelgroep van jongeren tussen de 15 en 18 jaar, waarvoor 212 jongeren werden gevraagd om de Ubisoft Special-app te downloaden en de verhalen te lezen, wijst uit dat een meerderheid van hen verwacht meer van dit soort verhalen te gaan lezen wanneer die op deze manier worden aangeboden.
Meer te gaan lezen
Vier op de tien jongeren zeggen door de verhalen gestimuleerd te worden meer te gaan lezen. 34 procent van de jongeren denkt ook meer papieren boeken te gaan lezen.
Door: ANP