De geschiedenis van voormalig Nederlands-Indië moet een grotere plek krijgen binnen het onderwijs. Ook moet de informatie hierover online toegankelijk worden. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een rapport van de commissie Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië. Dat rapport wordt vanmiddag aan het kabinet aangeboden. Dat meldt de NOS.
Volgens oud-minister Jet Bussemaker hebben de meeste Nederlanders op school geleerd over de Japanse bezetting van voormalig Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog, of de treinkaping door de Molukkers. In het onderwijs moet wat Bussemaker betreft ook aandacht zijn voor de lange periode vanaf de VOC-tijd tot de migratiegeschiedenis van alle groepen die naar Nederland kwamen.
Verontwaardiging van de Molukkers
“Pas als je dat helemaal begrijpt, kun je je voorstellen waar de diepe verontwaardiging van de Molukkers vandaan kwam, en waarom dat leidde tot een treinkaping”, aldus Bussemaker.
Inhaalslag op het vmbo en het mbo
Op het vmbo en het mbo is de grootste inhaalslag te maken. Dat komt omdat er op het vmbo nóg minder geschiedenis wordt gegeven dan op de havo en het vwo. “En het merendeel van de jongeren zit op het vmbo en het mbo.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk