DEN HAAG - Scholen in het primair en speciaal onderwijs hebben de afgelopen tijd meer aandacht besteed aan rekenen en taal. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage 'Implementatie referentiekader taal en rekenen', die staatssecretaris Sander Dekker 19 december naar de Kamer stuurde.
Deze extra aandacht van de scholen voor de twee vakken hebben ook al geleid tot verbeterde leerlingprestaties. De PO-raad had bepaald dat de toetsing van de vakken niet alleen in groep 8 moest gebeuren, maar ook vaker in de schoolloopbaan van de leerlingen. Op die manier kan beter worden ingesprongen op eventuele problemen die er ontstaan in de jaren voorafgaand aan groep 8.
In de voortgangsrapportage staat verder vermeld dat het uitgangspunt is dat scholen vanaf 2015 gebruik kunnen maken van toetsen die de prestaties van leerlingen ten opzichte van de referentiekaders meten. Tevens wordt gerefereerd naar het wetsvoorstel Toetsing in het PO, waarin de invoering van een centrale eindtoets staat beschreven.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem