Dove en slechthorende kinderen, sociale acceptatie

NIJMEGEN - Uit promotieonderzoek van Nina Wolters aan de Radboud Universiteit Nijmegen komt naar voren dat dove en slechthorende kinderen in het reguliere onderwijs minder populair zijn en minder worden geaccepteerd dan horende leeftijdsgenoten. Dat meldt Medicalfacts.nl.

De uitkomst van het onderzoek is wrang, gezien de overgang naar het passend onderwijs die vanaf 2014 in zal worden gevoerd. Kinderen met beperkingen worden vanaf dat jaar in het reguliere onderwijs geplaatst, wat dus voor sommigen van hen een minder positieve schoolsituatie kan betekenen, bijvoorbeeld omdat zij de enige dove of slechthorende leerling in een klas of zelfs op school zijn.

De verminderde populariteit en gebrekkige acceptatie kan veel invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen, waardoor ook hun schoolprestaties beïnvloed kunnen worden. Het is daarom volgens Wolters belangrijk om de eigenschappen van elk kind te bekijken. "Mijn onderzoek laat zien dat er geen eenduidige begeleiding van dove en slechthorende jongeren in te zetten is. Het is maatwerk."

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem