Samenwerking tussen ouders en school is belangrijk. Door de school te steunen, kunnen ouders bijdragen aan de leerprestaties van hun kinderen. Deze week publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau het rapport Samen Scholen, dat gaat over deze samenwerking. In het rapport gaat de aandacht in de eerste plaats uit naar de kant van de ouders met kinderen op basis-, voortgezet onderwijs en mbo-scholen.
In diverse media wordt gemeld dat leraren een deel van de ouders niet genoeg betrokken vindt bij school (o.a. Volkskrant). Het helpt om als school én ouders duidelijke kaders af te spreken wat onder de bevoegdheid van de school en van de ouders valt en wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Belangrijk is dat school ouders faciliteert en ondersteunt bij het helpen van hun kind, andersom moeten ouders de moeite nemen om school te informeren over hun kind.
De Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op algemene grondslag (LOBO) organiseert ouderavonden Betere leerprestaties door ouderbetrokkenheid. De focus ligt hierbij op de samenwerking tussen ouders en school. Tijdens de ouderavond gaan schoolteam en ouders in gesprek over communicatie, informatievoorziening en ondersteuning en maken zij concrete vervolgafspraken.
Binnenkort geeft de LOBO, in samenwerking met de PO-Raad, NKO en Ouders & COO een brochure uit over ouderbetrokkenheid bij rekenonderwijs. Deze brochure geeft ouders informatie over de wijze waarop basisscholen kinderen leren rekenen, hoe ouders de rekenontwikkeling van hun kind kunnen stimuleren, hoe ouders hun kinderen kunnen helpen met rekenen wanneer de school huiswerk geeft en wat ouders kunnen doen wanneer de rekenontwikkeling van hun kind extra aandacht nodig heeft.
Al eerder publiceerde de LOBO de brochure de Handreiking voor leesouders en leerkrachten, over ouderbetrokkenheid bij de leesontwikkeling van kinderen in groep 3 en 4.
© Nationale Onderwijsgids