Kinderen met leerproblemen in het speciaal basisonderwijs hebben over het algemeen slechtere grove motorische vaardigheden dan leeftijdgenootjes in het reguliere onderwijs. Zij ontwikkelen deze vaardigheden wel, maar op 11-jarige leeftijd hebben ze nog steeds een achterstand van tenminste 3 jaar ten opzichte van andere 11-jarigen. Bovendien blijken deze vaardigheden samen te hangen met hun schoolprestaties.
Dit blijkt uit het proefschrift van bewegingswetenschapper Marieke Westendorp van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Een balvaardigheidprogramma lijkt hun planningsvaardigheden en het probleemoplossend vermogen te verbeteren. Zij promoveert op 26 mei op haar onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
In haar onderzoek ging Westendorp na welke relaties er zijn tussen de grove motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling (executieve functies en schoolprestaties) van kinderen met leerproblemen in het speciaal basisonderwijs (sbo) in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar. Het belang hiervan ligt vooral in het ontwikkelen van passend onderwijs voor deze kinderen.
Slechtere motorische vaardigheden
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen in het sbo slechtere motorische vaardigheden hebben dan hun leeftijdsgenootjes in het reguliere onderwijs. Zij ontwikkelen deze wel, maar hebben op 11-jarige leeftijd nog steeds een achterstand van zo’n 3 jaar ten opzichte van hun leeftijdgenootjes. Zij stelt tevens vast dat er een specifiek verband is tussen grove motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden.
De resultaten van haar onderzoek onderstrepen het belang van een goede grove motorische ontwikkeling. Westendorp: “Het geeft eens te meer het grote belang aan van kwalitatief goed bewegingsonderwijs voor kinderen. Ik hoop dat deze resultaten leiden tot grotere bewustwording in samenleving en politiek dat bewegingsonderwijs een belangrijk schoolvak is.”