Het Kohnstamm Instituut zoekt basis- en middelbare scholen die mee willen doen aan een driejarig onderzoek. Het instituut wil in kaart brengen hoe innovatieve scholen hun onderwijs vormgeven en welke effecten ze behalen. Het onderzoek richt zich op de organisatie, werkwijze en resultaten van scholen die hun onderwijs anders inrichten dan ‘traditionele’ scholen en daarbij een specifiek schoolconcept hanteren. Dit meldt het Kohnstamm Instituut. Scholen met een naar sociaal milieu gemengd leerlingenpubliek zijn extra welkom, net als scholen met een hoog aandeel leerlingen uit achterstandsgroepen.
- Hoe organiseren deze scholen hun onderwijs
- Wat vraagt de werkwijze aan competenties van leerkrachten, schoolleiders en bestuur
- Slagen innovatieve scholen er in om nieuwe doelen te realiseren
- In hoeverre slagen deze scholen er in om ook de traditionele doelen te realiseren
- In hoeverre is het schoolconcept geschikt voor alle soorten leerlingen
- Arbeidsmotivatie, werkdruk, lerend vermogen van leerkrachten
- Meedoen in het consortium = samen optrekken in het onderzoek, de school openstellen, bij voorkeur ook inzet van onderzoekende leerkrachten (school heeft een innovatief concept)
- Meedoen als volgschool = deelnemen aan een kenniskring, meedenken over verschillende aspecten, evt. mee uitproberen van instrumenten/meetmethoden; bijvoorbeeld scholen die innovatief zijn op onderdelen of zich in die richting willen ontwikkelen
- Meedoen als controleschool = school die (nu nog) ‘traditioneel’ werkt en benieuwd is naar de vergelijking met meer innovatieve scholen
Voor meer informatie of om aan te melden, klik hier.